Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
• Intel Quad Extreme 9650 3Ghz
• Gigabyte X48-DS5
• Silverstone Raven RV-02
• Zalman ZM850
• Kingston Value PC-5300 4 GB
• Der er testet med Windows 7 Ultimate 64-bit, fuldt opdateret.
• Følgende ATI kort er testet med 9.12 driveren HD 4890 og HD 5770.
• Følgende ATI kort er testet med 10.2 driveren HD 5830
• Følgende ATI kort er testet med 10.3 driveren HD 5870 og HD 5970
• Nvidia kortene GTX-285 og GTX-260 er testet med 195.62 driveren dog ikke under Heaven benchmarken i 8xAA da dette fik benchmarken til at crashe, så her er der testet med 191.07 driveren.
• GTX-480 og GTX-295 er testet med 197.41 driveren.
Testsoftware:
3DMark Vantage
3DMark 06
Stalker: Call Of Prypat DirectX 11 benchmark tool
Unreal Tournament 3 Benchmark tool
FurMark 1.7.0
Call Of Juarez DirectX 10 benchmark tool
Heaven benchmark 2 tool
Colin Mcrae Drit 2
Far Cry 2 Benchmark tool
OBS:
Zotac GTX-285 AMP! kortet, der er benyttet i testen, er fabriksoverclocket og kan sammen med GTX-260 samt GTX-295 ikke køre med DirectX 10.1 og DirectX 11. Til gengæld er Nvidia kortene de eneste, der kan benytte PhysX teknologien, og derfor har de en betragtelig fordel i 3DMark benchmarken. Derudover skal det nævnes, at det er den ældre 192 core version, af GTX-260 der er brugt i testen og at HD 5870 kortet vi har benyttet er fabriksoverclocket 25 Mhz.
3DMark Vantage:
Seneste benchmarker fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en "ægte" DirectX10 benchmark, som ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c, så her er Windows Vista eller Windows 7 platformen den eneste mulighed for at afvikle testen. Vantage er flot at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret til en lidt mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, såsom Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se , hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er test af grafik. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Så skal vi igang med det sjove, og vi starter ud med den gode gamle Vantage test, hvor GTX-480 viser gode takter, og slår GTX-295 i både Entry og Performance testen dog må det se sig slået, når vi skruer den op på High. Men GTX-480's rival, HD 5970, løber med sejren, dog ikke med en så stor margin som jeg forventede, når man tænker på at det er udstyret med 2 GPUer.
3DMark 06:
Den ældre version af FutureMark’s 3Dmark programmer, som kun tester i DirectX 9, og er sammen med Fallout 3, den eneste benchmark i testen, der benytter den ældre API. Jeg har valgt at tage denne med, da jeg selv ofte spiller spil, der benytter DirectX 9 og fordi, der stadigvæk udkommer spil, der benytter denne efterhånden meget forældede API.
I den gode gamle 06-test ser vi tydeligt, at GTX-480 kortet er optimeret til tunge beregninger, Nvidia har nok slet ikke tænkt på DirectX 9, da de designede dette kort, dog kan man observere en ganske interessant ting, nemlig at kortet yder bedre i den mest krævende test, en ting der gentager sig i flere benchmarks.
Stalker: Call Of Pripyat:
Stalker:Call Of Pripyat benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER: Shadow of Chernobyl, STALKER: Clear Sky og STALKER: Call Of Pripyat. Denne benchmark er baseret på den sidstnævnte og presser igennem 4 deltests, grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, synes jeg at det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere FPS bedre, end lavere. I referencetestgrafen har jeg kun medtaget værdierne for Day-delen af testen, da vi ellers skulle se på 12 små billeder. Jeg har indsat graferne fra testen i Ultra Mode for alle 4 kort til sammenligning.
Ja, grafen taler vist lidt for sig selv, GTX-480 bliver totalt jordet af både HD 5870 og 5970, derudover vil jeg påstå, at hvis vi havde et HD 5850, ville dette nok også score højere end GTX-480.
Ikke meget ændrer sig i DirectX 11 testen, ATI/AMD's kort er stadigvæk overlegne.
Unreal Tournament 3 Benchmark Tool:
Der er ikke så meget, at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget til at være optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. og denne test er udvalgt fra benchmarkportfolioet fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baseret på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne.
I Unreal testen er det de gamle DirectX 10 kort, der regerer. Det ser ud som om, at de nye DirectX 11 kort ikke er så gode til denne test, men en lille ting vil jeg dog lige nævne. AMD/ATI's 5xxx serie er bedre optimeret til DirectX 10 end DirectX 11, hvor det omvendte er gældende for Nvidias GTX-480, men i denne test er Nvidia kortet altså bedst.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmark på flere forskellige testsider - og det er med god grund. For FurMark indeholder både en benchmark, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved at benytte denne test. Ydermere er det testens eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Dette er vigtigt at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmark der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkort's præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 2.1 benchmark og da GTX-285 kun kan køre OpenGL 2.1, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.0 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning.
Så er vi kommet til vores lille OpenGL test, og hvis nogen kan spotte en svaghed i AMD/ATi's grafikkort, så er i ikke alene. Nvidia har tronen, når vi snakker OpenGL, kun det store 5970, kan følge en smule med.
Call Of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte, at udnytte flere CPU-kerner end to. Der er brugt Call of Juarez benchmark tool, 32-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
I Call Of Juarez testen ligger GTX-480 ca 15 Fps over HD 5870, og tilsvarende 15 Fps under HD 5970. Derudover er der ikke meget at bemærke.
Unigine Heaven benchmark 2 tool:
Heaven benchmark er den første benchmark, til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP. og de tilhørende nye features som Tesselation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ. I testen er der brugt DirectX 10/DirectX10.1, da ingen af de testede referencekort, eller det testede kort understøtter DirectX 11.
Så begynder det at blive interessant, efter at jeg har skiftet Heaven benchmarken til den nye version 2, som giver lidt flere muligheder omkring tesselation, og som derudover er længere. I DirectX 10-delen af testen er det næsten ingenting der deler et HD 5870 og et GTX-480 men den helt store vinder her er HD 5970, der er 20 Fps hurtigere.
Så vendte billedet, nu er der pludselig GTX-480 kortet, der er foran dog kun med små 1,6 Fps i den mest krævende test, men at det slår et grafikkort med 2 GPU'er over hele linjen, er alligevel imponerende.
Colin Mcrae Dirt 2:
Colin Mcrae Dirt 2 er den nyeste version af Codemasters rallyspil, opkaldt efter den afdøde Rallykører Colin Mcrae. Det første Dirt var et utrolig flot og krævende spil, en tradition de ikke har brudt, da toeren er et af de første spil på markedet til at benytte DirectX 11-grafik. Og selvom det kun benyttes få steder, så er det derudover et meget flot spil fyldt med imponerende detaljer.
I Colin Mcrae regerer AMD/ATI, grunden til dette er formentlig ATI, som har hjulpet med udviklingen af spillet. Men igen kan vi se det lidt interessante fænomen, at GTX-480 kortet her er hurtigere i højeste settings, jeg gentog dette 3 gange i træk, så kortet trives tilsyneladende bedre jo mere man presser det.
Far Cry 2 Benchmark tool:
Far Cry 2 er Ubisofts fortsættelse på Cryteks first person shooter. Spillet forgår I Afrika og med enorme landskaber, og tonsvis af detaljer overalt ,er det et spil, der virkelig kan presse selv de dyreste grafikkort.
I Farcry ser vi igen, at det kun er HD 5970, der slår GTX-480, hvor HD 5870 bliver efterladt som bagtrop.
Overclocking
Til overclock testen benyttede jeg MSI Afterburner da Evga's ellers geniale overclock tool, ikke fungerede ordenligt. Fremgangsmåden var temmelig simpel op til max Vcore, og derefter hævede jeg bare clocks, til den ikke kunne klare kombuster mere. De magiske tal vi ender på er:
GPU: Overclocket fra 701 MHz til 840 MHz
RAM: Overclocket fra 924 MHz til 1086 MHz
Shader Unit: Overclocket fra 1401 MHz til 1679 Mhz
Jeg har set overclocks som er højere, end det jeg har opnået her, men vores eksemplar ville ikke få højere. Dette bliver et overclock på 19,8% på GPU'en, 17,5% på ram og 19,8% på shaderen, og lad os så se på hvad ca 20% ekstra pondus gør:
3DMark Vantage + 653 Point
Furmark + 15 Fps
Stalker Call Of Pripyat + 7 Fps
Heaven DirectX 11 + 4,7 Fps
Strømforbrug
Så har undertegnet anskaffet sig en en strømmåler, så vi også kan tage et kig på, hvor meget strøm GTX-480 bruger. Man kan vel ikke ligefrem påstå, at det er strømbesparende, i idle bruger det kun sølle 4 Watt mere end 5870, hvilket er ganske fint men under load bruger det 52 Watt mere end 5870, og her skal man lige huske, at 5870 kortet er fabriksoverclocket. Hvis man tænker på, at kortet kun er udstyret med 1 kerne, så bruger det altså utrolig meget strøm.
Peak målingen er bare det højeste, jeg under testen har noteret ned, og den er derfor ikke nødvendigvis korrekt, men der var plads til en bar mere, så jeg tænkte at det var meget sjovt at sætte den ind. Til sidst kan jeg da lige nævne, at kortet under overclock brugte 381 Watt under load, hvilket man må sige er ret ekstremt.
Så er vi vidst klar til en konklusion.