Introduktion
Der var engang, hvor tanken om et kort dedikeret til at rendere 3D grafik var noget eksperterne rynkede på næsen ad. Ikke desto mindre var dette hvad det lille firma 3dfx introducerede i 1996. Kortet gik under navnet Voodoo og skulle blive starten på en æra, som sent vil blive glemt af generations nørder. 3D grafikkortet var kommet for at blive og 3dfx var kommet for at levere det.
I flere år (og det er som bekendt meget lang tid i computerverdenen) sad 3dfx på tronen med Voodoo kortet, men i starten af 1998 begyndte det at gå ned af bakke. Det var samme tidspunkt 3dfx sendte Voodoo 2 på gaden og startede på Rampage projektet. Voodoo 2 var en værdig og populær efterfølger til Voodoo kortet, men ville blegne i sammenligning med det, som skulle komme ud af Rampage projektet. 2 år blev der afsat til Rampage og forudsigelsen var et grafikkort, som ville være mange år forud for konkurrenterne. I mellemtiden blev Voodoo 3 udviklet og 3dfx opkøbte STB Systems, en stor grafikkortproducent på daværende tidspunkt, for at kunne producere deres egne grafikkort til OEM markedet. Salget gik dog ikke som forventet og samtidig mistede 3dfx en del kunder på forbrugermarkedet pga. markedsskiftet. For at gøre ondt værre var NVIDIA blevet en seriøst konkurrent og med det første Geforce grafikkort på markedet blev 3dfx' skæbne cementeret. Her var et kort, der for alvor fjernede arbejdsbyrden fra CPU'en og som selv kunne rendere 2D grafik - Voodoo 4 kortene nåede aldrig op på siden af det og Voodoo 5 kortene solgte ikke godt nok til at redde 3dfx.
Da NVIDIA i slutningen af 2000 opkøbte 3dfx gik firmaet sit endeligt i møde; enden på en æra.
Rampage projektet? Det blev afsluttet i december 2000 få uger før opkøbet af 3dfx, men resultatet nåede aldrig ud på markedet. Det siges dog, at Spectre kortet, som det kom til at hedde, gemmer sig i en glasmontre et sted i NVIDIA HQ. Om det blev så teknologisk forud for konkurrenterne, som 3dfx lovede, må desværre ligge hen i det uvisse, men mon ikke NVIDIA har udnyttet et par ting fra det til Geforce serien?
Hvad har det så med dagens test emne at gøre? Med introduktionen af Voodoo i 1996 sendte 3dfx et næsten unikt og innovativt produkt på markedet. Resultatet var et løft af spiloplevelsen til helt nye højder. Dette er præcis, hvad AGEIAT vil opnå med PhysX; at løfte spiloplevelsen til nye højder ved hjælp af en spilrealisme, som aldrig tidligere er set.
Dette er dog ikke det eneste AGEIAT har tilfælles med 3dfx; ifølge rygterne er flere af folkene bag AGEIAT, de selv samme folk, som stod bag 3dfx og det kan kun være godt.
En af de producenter, som realiserer AGEIATs mål, er BFG, som vi tidligere har stiftet bekendtskab med i diverse grafikkort tests. BFG (der i øvrigt ikke står for andet end BFG ;)) er stadig et nyt mærke i Danmark, men det er efterhånden ved at være faldet på plads, at BFG henvender sig til den kræsne gamer og ikke er bange for at gå alternative veje med f.eks. bundlen og livstidsgaranti.
Før vi kigger nærmere kortet, vil vi dog først tage et kig på teknologien bag, som gør PhysX til PhysX.