Test: Asus Crosshair

Bundkort, AMD d.  22. september. 2006, skrevet af Stensgaard 26 Kommentarer.  Vist: 25736 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ASUS
DK distributør: Rosenmeier

Konklusion



Jeg mener faktisk, at Asus Crosshair er det ultimative bundkort for gamere. Jo, det er godtnok til AM2, og Intel Core2 Duo yder bedre end noget, AMD laver. Men hvis man virkelig skal lave en supercomputer til spil, kommer man ikke uden om SLI. Crossfire er selvfølgelig også en mulighed, men dels har Crossfire ikke haft samme succes som SLI, og dels kan ATIs grafikkort (i hvert fald lige for tiden) ikke følge med nVidias. Så kan man selvfølgelig få nForce til Intel, eller man kan bruge crackede drivere til et Intel bundkort, men begge dele er en nødløsning, som kan være utilfredsstillende. Hvis man vil have SLI, er AMD stadig det naturlige valg, synes jeg.

Efter at have testet bundkortet sidder jeg tilbage med et virkelig godt helhedsindtryk. Jeg tror aldrig, jeg er stødt på et andet bundkort, som er lige så vellykket og gennemført som Asus Crosshair. Designet er gennemtænkt, ydelsen og mulighederne er i top, og overclockingspotentialet er suverænt. Hvis AM2 ender med at blive en succes på trods af Intel Core2 Duo, og hvis AMDs kommende processorer, heriblandt quad-core, kan bruges på dette bundkort med en simpel BIOS-opdatering (sådan plejer det at være med AMD), kunne Asus Crosshair blive helt legendarisk, og stadig blive husket om flere år.

Innovation/Teknologi: 5 - nForce 590 SLI er det bedste, der kan fås til AMD. Der er masser af nye og brugbare teknologier i chipsettet, og derudover har Asus selv tilføjet nogle innovative detaljer. Så det kan ikke blive andet end topkarakter her.

Bundle/Tilbehør: 5 - Her kan man også dårligt ønske sig mere. Alt nødvendigt følger med, og oveni er der nogle gode bonuser. Det er meget lækkert med en god mikrofon og en aktiv køler til chipsettet, og de tre temperatur-prober er også meget brugbare for overclockere/gamere. Umiddelbart kom jeg til at savne onboard WiFi, som Asus' andre topmodeller har, men ved nærmere eftertanke kunne jeg ikke lige se, hvor det skulle sidde. Hvis det var på bundkortet, ville det være i vejen for det layout, som netop er en af Crosshairs styrker.

Design/Layout: 5 - Bundkortets design er virkelig gennemtænkt og innovativt, og også her er der fokus på gameren. Jeg kan ikke forestille mig, at nogen grafikkort ville få plads- eller varmeproblemer på dette bundkort, heller ikke i SLI. Og der er faktisk god plads rundt omkring på kortet, så der ikke er nogen problemer med montering af noget. Derudover ser Asus Crosshair jo godt ud, og det gør heller ikke noget.

Software/BIOS: 5 - Der følger masser af software med kortet, og der har ikke været nogen problemer med noget af det. For nørder med trang til benchmarking, er det rigtig lækkert, at der følger en fuld version af den nyeste 3DMark med. Og Asus' egne programmer er også meget fine at have. Hvad angår BIOS, er det den lækreste BIOS, jeg har arbejdet med. Den er logisk og overskuelig at arbejde med, og samtidig kan man dykke ned i diverse undermenuer og stille på de allermest nørdede ting. Der er vist ikke nogen, der kan savne noget her.

Ydelse: 5 - Ydelsen er, som den skal være for et kort med nForce 590 SLI - det vil sige helt i top. Hvad angår overclocking, er Crosshair det suverænt bedste, man kan få til AMD. Vi har aldrig stødt på en så god overclocker, og kortet har også en strømstyring og BIOS, der kan følge med til dette overclock. Hvis man skal overclocke, bliver det ikke dette bundkort, der begrænser én. Andet er der vist ikke at sige.

Pris: 4 - Asus Crosshair koster ca. 1700 kr. Og det er ikke ligefrem billigt for et bundkort, faktisk er det et af de allerdyreste bundkort på edbpriser.dk. Men det er også et af de allerbedste. Og jeg tror ikke, man vil føle sig snydt, hvis man køber det. Kortet her kunne faktisk også vise sig at være en god investering, hvis AMD fortsætter sin gamle stil og kun kræver en BIOS-opdatering, når der kommer nye processorer - men det ved vi selvfølgelig ikke. Alligevel får prisen en god karakter, selvom den er høj. Det er altid dyrt, når man vil have det bedste.




UK Conclusion



Asus Crosshair must be the ultimate motherboard for gamers. Sure, it is for AM2, and Intel Core2 Duo is faster than anything AMD has produced. But if you really want a supercomputer for games, there is no way around SLI. Crossfire is of course an option, but Crossfire hasn't had the same success as SLI, and furthermore ATI's graphics cards (at least for the time being) can't follow nVidia's performance. You can of course also get nForce for Intel, or you can use cracked drivers on an Intel board to gain SLI, but both of these options are mediocre solutions. If you want SLI, AMD is still the logical choise.

After having tested this motherboard, I am left with a really good overall impression. I don't think I have ever encountered a motherboard as complete as Asus Crosshair. The design is thought through, performance and possibilities are great, and overclocking capabilities are superior. If AM2 turns out to be a success in spite of Intel Core2 Duo, and if AMD's coming processors (quad-core) can be used on this motherboard after a simple BIOS update (as is often the case with AMD), Asus Crosshair could become somewhat a legend, and still be remembered in the coming years.

Innovation/Technology: 5 - nForce 590 SLI is the best chipset for AMD. It has lots of new and useful technologies, and on top of this Asus has added some inovating details themselves.

Bundle/Accessories: 5 - You couldn't very well ask for more. All necessities are bundled, and on top of this there are some good bonuses. It's very nice to have a good microphone and a fan for the chipset, and the three temperature probes should come in handy for overclockers and gamers. At first I missed the onboard WiFi, as you can find it on Asus' other top models. But after some consideration, I do not have a suggestion for a place for it. An onboard solution would disrupt the good layout, which is one of Crosshair's advantages.

Design/Layout: 5 - The design of this motherboard is really innovative, and here, too, there is a lot of focus on the gamer. I cannot imagine any graphics card having trouble with heat or space on this motherboard, not even in SLI. And there is actually plenty of space all over the board, so there is no trouble mounting anything. Furthermore, Asus Crosshair looks good, which is also good.

Software/BIOS: 5 - There is a lot of software bundled with this board, and there has been no trouble with any of it. For geeks with a craving for benchmarking, 3DMark06 in its full version is a nice touch. Also, Asus' own programs are nice to have. As for BIOS, it is the neatest BIOS I have ever worked with. It is logical and easy to work with, and at the same time you have the opportunity to go into sub menus and adjust the most geeky things. I don't think anyone will miss anything here.

Performance: 5 - Performance is, as it should be for a board with nForce 590 SLI - which is great. As for overclocking, Crosshair is by far the best motherboard for AMD. We have never come across an overclocker like this, and the board also has power and BIOS to follow this overclock. If you're overclockin an AM2 processor, this motherboard will not keep you back. What else is there to say?

Price: 4 - Asus Crosshair is priced around 1700 Danish kroner. This isn't exactly cheap for a motherboard, in fact it is one of the most expensive motherboards at edbpriser.dk. But also one of the best. And I don't think, you will feel ripped off, if you buy it. This board could actually prove to be a good investment, if AMD continues to only require a BIOS update to use new processors on old motherboards - but of course, we don't know this. Anyway, I still give a good grade for price, even though the price is high. Getting the best is always expensive.




Test: Asus Crosshair
Innovation / Teknologi5
Bundle - Tilbehør5
Design - Layout5
Software - BIOS5
Ydelse5
Pris4
Samlet96%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here
Ru113
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 00:06:03
Svar/Indlæg:
316/65
Oh mein gott!?

det er da det første produkt her på siden der har fået tildelt en platinum award..
det skal da ikke gå stille hen, LAV ET BANNER! ;D, eller, bare lad være ;)



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 00:29:13
Svar/Indlæg:
10398/435
Det er en pænt høj fsb for et amd board! specielt når det er passivt og uden xtra volt.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 00:50:25
Svar/Indlæg:
2620/327
#1 Woodgnome gav faktisk lige så meget til det forrige AM2-kort fra Asus.



aigh!
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2006 09:30:27
Svar/Indlæg:
529/97
1900 Mhz? What the fuck...Og hvorfor ikke en 1M SuperPI?

Nogle punkter i testen var jeg ikk helt enig i, men ellers rigtig god test.



sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 09:40:26
Svar/Indlæg:
1954/464
# 1900 Mhz er for at ramme fsb grænsen..

hvis multi var 10 så ville han jo køre 3850 mhz.....

og det er ikke lige helt sikkert den cpu kan det...så for at ramme fsb grænsen sættes multiplier ned... ;)



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 09:41:55
Svar/Indlæg:
2620/327
#4 Den kører 1925 MHz ved overclocking, fordi jeg havde sat multiplieren ned til 5, så det kun var bundkortet, jeg overclockede.

Hvad angår SuperPI, så har jeg også kørt sådan én, men for alle tre bundkort blev resultatet 34 sekunder (jeg har ikke kørt den moddede udgave med msek på de andre bundkort, så det giver heller ikke mening at gøre det på denne - der skal jo være noget at sammenligne med). Og grafen for disse 3x34 så simpelthen for åndsvag ud, syntes jeg, så jeg sprang over at tage den med. Men hvis folk gerne vil se den, kan jeg da sagtens lægge den ind? Jeg mente bare selv, at den var ligegyldig...



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 10:23:39
Svar/Indlæg:
6531/410
alt for meget gejl og haløj på det mb imo.

enig med #6 i at super pi ikke rigtig kan bruges til noget.

jeg så hellere em masse gamer bench og alm brug resultater.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 10:49:31
Svar/Indlæg:
2620/327
#7 Jeg har generelt skåret lidt ned i antallet af benchmarks, da de egentlig allesammen er ret uinteresante, når man tester AMD-bundkort. På grund af AMDs inbyggede memorycontroller er der ikke rigtig nogen forskel på ydelsen af bundkortene.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 10:51:00
Svar/Indlæg:
2620/327
I øvrigt er det meget fint, at I kommer med kommentarer til testen - vi vil jo gerne vide, hvad der kunne gøres bedre, når vi tester hardware :)



jAMBAZZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 10:58:40
Svar/Indlæg:
156/18
Jeg er stærkt utilfreds med konklusionen! Hvorfor er AMD et naturligt valg når det kommer til en SLI-løsning? Det kan jeg slet ikke se belæg for i denne artikel, og derfor konkluderer jeg at det er tankespin. Diverse sites der har testet Intel chipsets der understøtter SLI har hverken talt om ustabilitet, inkompatibilitet, eller performance degrading i forhold til hvordan SLI kører på AMD chipsets. Jeg prøver ikke at starte en flame, men jeg kan slet ikke se hvorfor AMD er det bedre valg for en SLI bruger! basta! 🙂



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2006 11:17:12
Svar/Indlæg:
14079/622
->#10

Intels chipsets understøtter ikke SLi.
Derfor kræver det moddede drivers, hvis man skal køre SLi, på fx 975x og 965p.

Eneste officielle mulighed hvis man vil køre SLi med Intel, er nVidias nForce4 SLi Intel Edition - et chipset der har høstet mere ris end ros, efter min opfattelse.

Så indtil nForce5 kommer til s775, må AM2 & nForce5 være det bedste valg til SLi - i hvert fald til entusiasterne/overclockerne. Det er i hvert fald min mening :)



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 13:44:58
Svar/Indlæg:
6531/410
#11

intel nvidia 570 er skam udkommet.
det er bare 590 vi venter på selv om jeg ikke tror det bliver god til ocaf intel.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 14:35:31
Svar/Indlæg:
2620/327
#10 Nej, jeg har heller ikke prøvet at starte en flamewar - jeg har selv tænkt mig at købe Core2 Duo næste gang, så det er ikke fordi, jeg ikke kan lide Intel. Og selvfølgelig er min konklusion subjektiv, men rent tankespind er det nu ikke.
Ud fra, hvad jeg har læst af anmeldelser, findes der stadig ikke noget rigtig godt bundkort med nForce til Intel. Og jeg har hørt om mange problemer med nForce4 til Intel - så jeg har ikke specielt meget tiltro til nForce Intel Edition, i hvert fald indtil videre. Det er muligt, at nForce5 viser sig at være godt, og at jeg tager fejl.
Men som tingene ser ud nu, ville jeg ikke anbefale nForce til Intel, hvis nogen af mine venner skulle have en ny maskine til spil. Men i stedet enten et Intel 965/975 bundkort med Core2 Duo eller et nForce5 SLI bundkort med AMD X2.

Men selvfølgelig har du lov til at være uenig :)



karaffa
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2006 14:37:24
Svar/Indlæg:
291/87
Gad nok vide om der er plads til en Amanda køler på den der, ser ikke ud til at der er alt for meget plads omkring cpu socklen, men ellers en god test af en lækkert stykke hardware. Ville da ikke sige nej hvis nogen tilbød mig det!



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 15:18:27
Svar/Indlæg:
1888/560
#1, som Steensgaard siger, så kastede jeg også en Platinum efter Asus M2N32-SLI Deluxe og så er jeg ret sikker på, at B@NG tildelte den første Platinum til Logitech DiNovo. Tror Steensgaards er den 3. Platinum i rækken, så de er ikke såå lette at få fat i :).

#7 på Intel siden ville jeg være enig med dig, men benchmarks på en AMD platform kan man næsten lige så godt udelade. Eneste tidspunkt de ikke kan udelades med god samvittighed er, hvis der er noget som opfører sig helt ud over det sædvanlige.



HalfLife2
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2006 15:37:51
Svar/Indlæg:
659/20
Det der vækkeur, skal computeren være tændt hele tiden for at bruge det? det er jo ikke alle der smider med penge til elregninger :D

HL2



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 16:04:40
Svar/Indlæg:
2620/327
#16 Nej, der skal bare være strøm til computeren. I modsat fald ville der heller ikke være nogen mening med det, så kunne man lige så godt gøre det fra Windows.



#18
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2006 03:05:57
Svar/Indlæg:
2587/91
Jeg tænker lige umiddelbart det samme som #14 - dog ikke Amanda, men i hvert fald deromkring rent fysisk størrelsesmæssigt..

#0 > Virkelig en meget udførlig test, masser at læse, mange billeder (især BIOS, tak!) - kort sagt ovenud lykkelig herfra ;)

Venter dog (stadig) på 590 til min E6600 :00



#19
OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2006 10:26:11
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 Rigtig god test , med god gennemgang af de forskellige specifikationer og "ting" Boardet kan, og damn det er en ond OCer :o :00 ;)



#20
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2006 00:07:04
Svar/Indlæg:
1399/43
#13
Ud fra, hvad jeg har læst af anmeldelser, findes der stadig ikke noget rigtig godt bundkort med nForce til Intel. Og jeg har hørt om mange problemer med nForce4 til Intel

det syntes jeg da du skal lade være op til brugerne af disse bundkoret afgøre istedet for bare at gå ud fra hvad en anmelder siger,jeg selv har ikke haft skyggen af problemer med nforce til intel,eller forden sags skyld til amd,så nforce vil altid blive mit førstevalg når det gælder chipset.



#21
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2006 03:17:28
Svar/Indlæg:
3640/1231
#20 > Jeg er ret sikker på at hans læste anmeldelser med nFORCE til Intel er blevet understøttet af brugerne også. Jeg synes bestemt at have set mange tråde og læst mange kommentarer omkring Intel og SLI værende en dårlig løsning.

Der er altid undtagelser, men jeg synes bestemt der er grundlag for en generalisering her, da det efterhånden er vel kendt at denne kombination ikke er ret god :l

Og hvis man ikke kan bruge anmeldernes ord til noget, så er vores artikler jo pludselig intet værd ?:( ;)



Rednalyn2
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2006 12:53:23
Svar/Indlæg:
558/73
'Nogen der siger Abit Fatal1ty?



#23
teko
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2006 16:27:55
Svar/Indlæg:
873/19
Det er os rigtig pænt når det bare ligger i kassen i en garage pga. tidsmangel x(



#24
k0ch
 
Superbruger
Tilføjet:
07-12-2006 10:37:27
Svar/Indlæg:
160/10
Kunne jeg godt tænke mig..



Jan
 
Overclocker
Tilføjet:
07-01-2007 08:16:35
Svar/Indlæg:
1/0
Ja - en udmærket beskrivelselse af Asus Crosshair. Jeg kunne dog godt tænke mig, at der i testen også var indgået tests af bundkortets Raid funktioner.

Raid er en feature som betyder en del for mange. Og netop installation af Raid har for mig selv og en af mine venner der også har et Nforce 590 chipset voldt problemer.

Jeg fik løst mit problem ved en henvisning til nogle drivere fra forrummet på Asus side vedr. motherboardet.

De officielle drivere på både Asus og Nvidias side er uanvendelige hvis man vil installere Raid. Gang på gang går man i stå i installationen af Raid. Det gjorde jeg i alt fald med mine diske fra Western Digital

De er dog et driverproblem. De drivere som jeg kører med nu kører Raid fint

Hvis andre har samme problem - gå da i ind i forrummet på Asus side under "crosshair" . En venlig sjæl har lagt et link ud til nogle drivere der virker.

Mvh - Jan



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2007 15:21:58
Svar/Indlæg:
1604/60
Lækkert bundkort, har det selv og den Platinum er fortjent :)

Køre mit med en AMD64 x2 4600+ EE og et 2gb OCZ PC8500 SLI kit, så oc er en leg ;)

Stort Hurra her fra, det er dejligt at der findes bundkort, som vi "Anti intel" kan bruge og lege med 8)