Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ASUS
DK distributør: Rosenmeier

Software



Asus Crosshair har en ret stor bunke software med.



Asus PC Probe II bruges til at overvåge spændinger, blæserhastigheder og temperaturer i Windows, og man kan faktisk overvåge alt, hvad der kan overvåges i Hardware Monitor i BIOS - det er ikke lidt, som vi senere skal se.


Asus AiBooster er et program til tweaking og overcloking af bundkortet fra Windows. Man kan også overvåge de vigtigste oplysninger om hardwarens tilstand her.



Asus Update bruges til at opdatere BIOS fra Windows. Man kan her nemt hente en ny BIOS fra internettet, tage backup af den gamle og opdatere med den nye. MyLogo bruges til at lægge sit eget billede ind i stedet for det, der normalt kommer frem, når man tænder computeren.



Lidt specielt er det, at der med Asus Crosshair følger Kaspersky Antivirus, og ikke McAfee eller Norton, som ellers er mere almindelige som bundle til bundkort. Dette understreger også kortets henvendelse til gamere og andre entusiaster, da Kaspersky blandt nørder har en noget bedre ry en de to andre.



Der medfølger også en fuld version af 3DMark06 Advanced Edition. 3DMark-programmerne er en meget anvendt benchmark, men de fleste nørder er henvist til den gratis version, som kun kan køre ét fastlagt sæt test. Med denne fulde version, som normalt koster penge, kan man køre lige præcis de tests, man gerne vil, og der er flere at vælge imellem end normalt.



Herudover medfølger en bundle fra InterVideo. Pakken består af de 4 programmer WinDVD Creator, DVD Copy, Disc Master og Photo Album. Altså software til DVD-brænder og fotoalbum.





BIOS





Asus har udstyret Crosshair med en Phoenix Award BIOS, hvor vi her ser Main-menuen. Netop på dette kort er BIOS lidt speciel, og det er positivt ment. For selvom der er et væld af muligheder (BIOS-chippen er også på 8 MB), er de mest mærkelige og nørdede indstillinger gemt væk i undermenuer, så man ikke bliver forvirret over dem. Sådan skal det være, både grundighed og overskuelighed i ét.


Det næste menupunkt hedder Extreme, og det er her, de mest interessante indstillinger findes. Man har mulighed for at vælge, om AI Tuning (altså indstillinger for frekvenser) skal køre Manual, Auto, Standard, AI Overclock eller AI N.O.S. De sidste to indstillinger bruges, hvis man vil overclocke uden at vide en hel masse om de underliggende instillinger. Det vil vi selvfølgelig ikke her :)



Under Overclocking finder man sjovt nok indstillinger for overclocking. CPU Frequency kan stilles til Auto eller fra 200 til 400 Mhz (som vi skal se under forsøget på overcloking, er disse muligheder ikke kun pral). CPU multiplier kan sættes til auto, eller fra standard (som her er 13) ned til 5. Memory Clock Frequency kan sættes til Auto, DDR2-400, DDR2-533, DDR2-667 og DDR2-800.

Herefter kommer muligheden for at stille frekvensen på PCI-Express til Auto eller fra 100 til 200 Mhz. Den bør stå på 100, når man vil overclocke. Herefter er der mulighed for at stille på de forskellige hastigheder til chipsettet, og disse muligheder er, som de plejer at være med Athlon 64.



Over Voltage giver mulighed for at pille ved bundkortets forskellige spændinger. CPU Voltage vælges over to punkter. Den første er CPU Voltage Range, hvor man vælger størrelsesordenen for spændingen, fra 0.85V til 1.85V, i grupper á 0.1V. Herefter kan man så inden for den gruppe vælge den præcise CPU Voltage, i intervaller á 0.00625V. Det er altså muligt at indstille vcore meget præcist, samtidig med at den kan sættes temmelig højt.

Derudover er det også muligt at hæve og finindstille spændingen til RAM'en, som går op til 3.425V, og til de forskellige dele af chipsettet. Man har virkelig kontrol over alt her, og det skulle være muligt at riste en hvilken som helst hardware i denne bios - så pas på.



Under DRAM Configuration findes indstillingerne for timings af RAM. Og her ser vi endnu et ekstempel på både overskuelighed og tonsvis af muligheder i samme BIOS. I denne hovedmenu har vi alle de almindelige indstillinger, som de allerfleste vil kunne nøjes med. Og i de tre undermenuer findes så alle de virkelig avancerede instillinger. Jeg vil ikke komme ind på dem her, der er i alt i undermenuerne 36 punkter, og jeg ved kun, hvad få af dem betyder. Så jeg kan kun glæde mig over, at de er gemt væk fra amatører som mig, og så kan andre glæde sig over, at man virkelig kan indstille alt på dette bundkort.



Næste menupunkt er Advanced, hvor man de avancerede indstillinger, som ikke har med overcloking at gøre. Det drejer sig blandt andet om Onboard Device Configuration, hvor man kan slå de indbyggede funktioner til eller fra.



Herefter kommer Power Menuen, hvor man blandt andet finder en meget grundig Hardware Monitor.



Voltage Monitor giver mulighed for at overvåge 12 forskellige spændinger, herunder spændingen til de forskellige dele af chipsettet. Temperature Monitor overvåger CPU og bundkort, og så de tre temperatur-prober, man kan tilslutte bundkortet.



Fan Speed Monitor og Fan Speed Control henholdsvis overvåger og styrer de i alt 8 blæsere, man kan tilslutte bundkortet. De kan enten sættes til at køre en bestemt %-værdi af maksimum, eller man kan lade Q-Fan overtage kontrollen.



Boot-menuen er der ikke noget særligt ved, her bestemmer man, hvad der skal bootes op fra, og man kan indstille forskellige andre muligheder ved boot.



Næste menupunkt er Tools, og denne er lidt interessante. Asus Music Alarm giver mulighed for at sætte en CD i et drev og bruge det som vækkeur. Mere interessant er Asus O.C. Profile, hvor man kan gemme egne indstillinger fra BIOS i en profil, som man så kan hente igen senere. Asus EZ Flash 2 giver mulighed for at opdatere BIOS fra BIOS, uden besvær.



Sidste menupunkt er Exit, der ser ud, som sådanne plejer at se ud.
Ru113
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 00:06:03
Svar/Indlæg:
316/65
Oh mein gott!?

det er da det første produkt her på siden der har fået tildelt en platinum award..
det skal da ikke gå stille hen, LAV ET BANNER! ;D, eller, bare lad være ;)



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 00:29:13
Svar/Indlæg:
10398/435
Det er en pænt høj fsb for et amd board! specielt når det er passivt og uden xtra volt.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 00:50:25
Svar/Indlæg:
2620/327
#1 Woodgnome gav faktisk lige så meget til det forrige AM2-kort fra Asus.



aigh!
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2006 09:30:27
Svar/Indlæg:
529/97
1900 Mhz? What the fuck...Og hvorfor ikke en 1M SuperPI?

Nogle punkter i testen var jeg ikk helt enig i, men ellers rigtig god test.



sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 09:40:26
Svar/Indlæg:
1954/464
# 1900 Mhz er for at ramme fsb grænsen..

hvis multi var 10 så ville han jo køre 3850 mhz.....

og det er ikke lige helt sikkert den cpu kan det...så for at ramme fsb grænsen sættes multiplier ned... ;)



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 09:41:55
Svar/Indlæg:
2620/327
#4 Den kører 1925 MHz ved overclocking, fordi jeg havde sat multiplieren ned til 5, så det kun var bundkortet, jeg overclockede.

Hvad angår SuperPI, så har jeg også kørt sådan én, men for alle tre bundkort blev resultatet 34 sekunder (jeg har ikke kørt den moddede udgave med msek på de andre bundkort, så det giver heller ikke mening at gøre det på denne - der skal jo være noget at sammenligne med). Og grafen for disse 3x34 så simpelthen for åndsvag ud, syntes jeg, så jeg sprang over at tage den med. Men hvis folk gerne vil se den, kan jeg da sagtens lægge den ind? Jeg mente bare selv, at den var ligegyldig...



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 10:23:39
Svar/Indlæg:
6531/410
alt for meget gejl og haløj på det mb imo.

enig med #6 i at super pi ikke rigtig kan bruges til noget.

jeg så hellere em masse gamer bench og alm brug resultater.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 10:49:31
Svar/Indlæg:
2620/327
#7 Jeg har generelt skåret lidt ned i antallet af benchmarks, da de egentlig allesammen er ret uinteresante, når man tester AMD-bundkort. På grund af AMDs inbyggede memorycontroller er der ikke rigtig nogen forskel på ydelsen af bundkortene.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 10:51:00
Svar/Indlæg:
2620/327
I øvrigt er det meget fint, at I kommer med kommentarer til testen - vi vil jo gerne vide, hvad der kunne gøres bedre, når vi tester hardware :)



jAMBAZZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 10:58:40
Svar/Indlæg:
156/18
Jeg er stærkt utilfreds med konklusionen! Hvorfor er AMD et naturligt valg når det kommer til en SLI-løsning? Det kan jeg slet ikke se belæg for i denne artikel, og derfor konkluderer jeg at det er tankespin. Diverse sites der har testet Intel chipsets der understøtter SLI har hverken talt om ustabilitet, inkompatibilitet, eller performance degrading i forhold til hvordan SLI kører på AMD chipsets. Jeg prøver ikke at starte en flame, men jeg kan slet ikke se hvorfor AMD er det bedre valg for en SLI bruger! basta! 🙂



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2006 11:17:12
Svar/Indlæg:
14079/622
->#10

Intels chipsets understøtter ikke SLi.
Derfor kræver det moddede drivers, hvis man skal køre SLi, på fx 975x og 965p.

Eneste officielle mulighed hvis man vil køre SLi med Intel, er nVidias nForce4 SLi Intel Edition - et chipset der har høstet mere ris end ros, efter min opfattelse.

Så indtil nForce5 kommer til s775, må AM2 & nForce5 være det bedste valg til SLi - i hvert fald til entusiasterne/overclockerne. Det er i hvert fald min mening :)



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 13:44:58
Svar/Indlæg:
6531/410
#11

intel nvidia 570 er skam udkommet.
det er bare 590 vi venter på selv om jeg ikke tror det bliver god til ocaf intel.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 14:35:31
Svar/Indlæg:
2620/327
#10 Nej, jeg har heller ikke prøvet at starte en flamewar - jeg har selv tænkt mig at købe Core2 Duo næste gang, så det er ikke fordi, jeg ikke kan lide Intel. Og selvfølgelig er min konklusion subjektiv, men rent tankespind er det nu ikke.
Ud fra, hvad jeg har læst af anmeldelser, findes der stadig ikke noget rigtig godt bundkort med nForce til Intel. Og jeg har hørt om mange problemer med nForce4 til Intel - så jeg har ikke specielt meget tiltro til nForce Intel Edition, i hvert fald indtil videre. Det er muligt, at nForce5 viser sig at være godt, og at jeg tager fejl.
Men som tingene ser ud nu, ville jeg ikke anbefale nForce til Intel, hvis nogen af mine venner skulle have en ny maskine til spil. Men i stedet enten et Intel 965/975 bundkort med Core2 Duo eller et nForce5 SLI bundkort med AMD X2.

Men selvfølgelig har du lov til at være uenig :)



karaffa
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2006 14:37:24
Svar/Indlæg:
291/87
Gad nok vide om der er plads til en Amanda køler på den der, ser ikke ud til at der er alt for meget plads omkring cpu socklen, men ellers en god test af en lækkert stykke hardware. Ville da ikke sige nej hvis nogen tilbød mig det!



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 15:18:27
Svar/Indlæg:
1888/560
#1, som Steensgaard siger, så kastede jeg også en Platinum efter Asus M2N32-SLI Deluxe og så er jeg ret sikker på, at B@NG tildelte den første Platinum til Logitech DiNovo. Tror Steensgaards er den 3. Platinum i rækken, så de er ikke såå lette at få fat i :).

#7 på Intel siden ville jeg være enig med dig, men benchmarks på en AMD platform kan man næsten lige så godt udelade. Eneste tidspunkt de ikke kan udelades med god samvittighed er, hvis der er noget som opfører sig helt ud over det sædvanlige.



HalfLife2
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2006 15:37:51
Svar/Indlæg:
659/20
Det der vækkeur, skal computeren være tændt hele tiden for at bruge det? det er jo ikke alle der smider med penge til elregninger :D

HL2



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2006 16:04:40
Svar/Indlæg:
2620/327
#16 Nej, der skal bare være strøm til computeren. I modsat fald ville der heller ikke være nogen mening med det, så kunne man lige så godt gøre det fra Windows.



#18
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2006 03:05:57
Svar/Indlæg:
2587/91
Jeg tænker lige umiddelbart det samme som #14 - dog ikke Amanda, men i hvert fald deromkring rent fysisk størrelsesmæssigt..

#0 > Virkelig en meget udførlig test, masser at læse, mange billeder (især BIOS, tak!) - kort sagt ovenud lykkelig herfra ;)

Venter dog (stadig) på 590 til min E6600 :00



#19
OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2006 10:26:11
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 Rigtig god test , med god gennemgang af de forskellige specifikationer og "ting" Boardet kan, og damn det er en ond OCer :o :00 ;)



#20
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2006 00:07:04
Svar/Indlæg:
1399/43
#13
Ud fra, hvad jeg har læst af anmeldelser, findes der stadig ikke noget rigtig godt bundkort med nForce til Intel. Og jeg har hørt om mange problemer med nForce4 til Intel

det syntes jeg da du skal lade være op til brugerne af disse bundkoret afgøre istedet for bare at gå ud fra hvad en anmelder siger,jeg selv har ikke haft skyggen af problemer med nforce til intel,eller forden sags skyld til amd,så nforce vil altid blive mit førstevalg når det gælder chipset.



#21
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2006 03:17:28
Svar/Indlæg:
3640/1231
#20 > Jeg er ret sikker på at hans læste anmeldelser med nFORCE til Intel er blevet understøttet af brugerne også. Jeg synes bestemt at have set mange tråde og læst mange kommentarer omkring Intel og SLI værende en dårlig løsning.

Der er altid undtagelser, men jeg synes bestemt der er grundlag for en generalisering her, da det efterhånden er vel kendt at denne kombination ikke er ret god :l

Og hvis man ikke kan bruge anmeldernes ord til noget, så er vores artikler jo pludselig intet værd ?:( ;)



Rednalyn2
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2006 12:53:23
Svar/Indlæg:
558/73
'Nogen der siger Abit Fatal1ty?



#23
teko
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2006 16:27:55
Svar/Indlæg:
873/19
Det er os rigtig pænt når det bare ligger i kassen i en garage pga. tidsmangel x(



#24
k0ch
 
Superbruger
Tilføjet:
07-12-2006 10:37:27
Svar/Indlæg:
160/10
Kunne jeg godt tænke mig..



Jan
 
Overclocker
Tilføjet:
07-01-2007 08:16:35
Svar/Indlæg:
1/0
Ja - en udmærket beskrivelselse af Asus Crosshair. Jeg kunne dog godt tænke mig, at der i testen også var indgået tests af bundkortets Raid funktioner.

Raid er en feature som betyder en del for mange. Og netop installation af Raid har for mig selv og en af mine venner der også har et Nforce 590 chipset voldt problemer.

Jeg fik løst mit problem ved en henvisning til nogle drivere fra forrummet på Asus side vedr. motherboardet.

De officielle drivere på både Asus og Nvidias side er uanvendelige hvis man vil installere Raid. Gang på gang går man i stå i installationen af Raid. Det gjorde jeg i alt fald med mine diske fra Western Digital

De er dog et driverproblem. De drivere som jeg kører med nu kører Raid fint

Hvis andre har samme problem - gå da i ind i forrummet på Asus side under "crosshair" . En venlig sjæl har lagt et link ud til nogle drivere der virker.

Mvh - Jan



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2007 15:21:58
Svar/Indlæg:
1604/60
Lækkert bundkort, har det selv og den Platinum er fortjent :)

Køre mit med en AMD64 x2 4600+ EE og et 2gb OCZ PC8500 SLI kit, så oc er en leg ;)

Stort Hurra her fra, det er dejligt at der findes bundkort, som vi "Anti intel" kan bruge og lege med 8)