Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Hasee.dk
DK distributør: Hasee.dk

Blænde

Som jeg beskrev i forrige afsnit, bestemmer blænden hvor meget lys der slipper ind til billedsensoren. Men den bestemmer ikke alene dét. På grund af den måde et kamera er opbygget, bestemmer blænden også dybdeskarpheden. Og hvad er det nu for en størrelse?

Fordi vi fokuserer motivet ned på en flade (billedsensoren), vil denne flade være tilsvarende det vi kan se som værende skarpt på billedet (logisk nok). Jo større blænde (jo lavere f-stop), jo mindre bliver det skarphedsplan vi kan fokusere på. Så der er en hage ved at vælge en stor blændeåbning. Faktisk, så kan skarphedsplanet været helt papirtyndt, tilsvarende billedsensorens plan, som jo også er helt fladt. Hvis billedsensoren "buede" ligesom bagvæggen af et øje, ville vi ikke have det problem. Det er et spørgsmål om fysik som jeg ikke vil drøfte yderligere.

Det vi skal koncentrere os om er, at kameraets optik, har en mekanisk enhed der hedder en blænde. Som tidligere beksrevet, virker den præcis som øjets pupil. Jo større åbning, jo mere lys strømmer der ind til billedsensoren. Ofte så ved vi ikke at blænden er der, men vi kan som regel se den og af og til kan man også se effekten af blænden. Den optimale blænde, er 99,9 % cirkulær som øjets pupil er. Men problemet med den slags er, at den skal fungere lynenes hurtigt og helst fylde så lidt som muligt. Det er nemmest at se formen af blænden, med billeder i moderat modlys eller om natten. Man kan også se den i direkte modlys som noget der kaldes "flare". Altså spejlinger internt i optikken. Disse "flares" har samme form som blænden, og er ofte fem- eller sekskantede.

Ofte, så er det også blænden man kan høre, når man tager billeder med et kompaktkamera. Den "klikker" lige, eller lyder som en lille fjeder der spændes op. På nogle kameraer, kan man manuel indstille blænden, hvilket kan være et kreativt hjælpemiddel. På små objektiver betyder blænden faktisk ikke det store for dybdeskarpheden. Et godt eksempel på sådanne objektiver/optikker er; øjet, webcams, kompakte kameraer eller kameramobiltelefoner. Men sådanne objektiver/optikker, kan tilsvarende have problemer med meget/lidt lys.

Foran på de fleste kameraer (deres optik/objektiv) kan man se en række tal og bogstaver. Det væsentlige i denne sammenhæng er "1:2.8-4.0". Der kan stå en masse forskellige ting, der kan også stå "1:3.5-5.6" eller sågar "1:1.8" bare. Du burde på nuværende tidspunkt kunne genkende nogle af tallene. Det som de fortæller er optikkens blændeværdier. Hvis der står to tal (som i de to første tilfælde) kan man måske lure, at der er tale om et objektiv med zoom. Grunden hertil skal findes, at jo længere optikken er, jo mindre lys kommer der ind til billedsensoren. Det svarer til forskellen imellem at se igennem paprøret fra en køkkerunlle kontra paprøret fra en rulle toiletpapir. En nem måde at se det på er, at jo længere "røret" er, jo mindre bliver det lysende område. Så derfor mister objektivet noget lys. Der findes dog enkelte objektiver, som har en fast blænde, uanset hvor meget man zoomer. De er ofte forfærdeligt dyre og meget tunge at bære rundt på. De er forbeholdt entusiaster og professionelle med pengesagerne i orden. Tilbage til blænden.

I gamle dage, var et kamera blot en kasse, med et lysfølsomt bagstykke og en linse i fronten. Man kunne fokusere på motivet ved at flyttet den forreste del af kameraet, hvilket også forklarer hvorfor de sommetider ligner en harmonikakasse. Hvor kommer blænden så ind i alt dette? Jo, der findes en formel for at udregne blænden og/eller brændevidde. Formlen hedder: F-stop (blænde) = brændevidde / diameteren for det forreste linseelement.

Lad os lege, at vi har et objektiv med brændevidden 50 mm, og at det forreste linseelement er på 50 mm (5 cm). Dermed opnår vi en blænde på 1 (50 / 50 = 1). Derfor ser man oftest, at ekstremt lystærke objektiver (f/2.0 og nedaf), har et stort linseelement i fronten.

Den største blænde (laveste f-værdi) fortæller om hvor stor blænden er ved max vidvinkel (korteste "rør"), og den mindste blænde (største f-værdi) fortæller om hvor lille blænden er ved max tele (længste "rør"), altså max. zoom. Vi kan altså ud fra det første eksempel "1:2.8-4.0" konkludere, at der vi går et helt blændetrin tabt, bare ved at zoome helt ind på et motiv. Det vil sige, at vi skal bruge dobbelt så meget lys, hvis vi zoomer ind. Det er lidt dumt, især fordi, at netop ved zoom, har vi brug for korte lukkertider, så vi ikke får rysteuskarpe billeder. Men så er det jo godt, at vi kan få hjælp af ISO'en i sådanne tilfælde.

En anden måde er, at bruge blænden kreativt. Som tidligere nævnt, så bestemmer blænden noget der hedder dybdeskarphed. Den bedste måde at beskrive det på er, at jo mere blænde (stor f-værdi) giver mere dybdeskarphed. Man kan prøve det efter, ved at kigge på et motiv omkring en meter væk, eller evt. skærmen. Hold en finger op foran øjet i en afstand på omkring 10-20 cm eller inden for den afstand hvor man ikke kan fokusere så tæt på længere. Mens man holder fokus på skærmen vil man se, at fingeren er uskarp, netop fordi der ikke er fokus på, men også fordi der kommer alt får meget lys ind i øjet og konturer flyder ud. Form nu et lille hul mellem pegefinger og tommelfinger og hold det op foran det ene øje. Det skal være lige netop stort nok, til at man kan se igennem det, men samtidig uden at være for stort. Hvis du nu igen holder fingeren op foran øjet, vil du se, at ikke alene ser fingeren større ud, men dens konturer træder nu også tydeligere frem. Det samme kan opnås ved at kigge igennem f.eks. et hul i en urrem el. lign.

Ulempen er til gengæld, at hvis blænden bliver alt for høj (stor f-værdi), bliver billedet uskarpt igen. Så det handler om at finde en gylden balance. Langt de fleste objektiver tegner skarpest i "midten" af deres blændeskala, eller omkring blænde f/8.0. Allerede ved blænde f/10-11 begynder de fleste objektiver at tegne uskarpt igen. Det er et spørgsmål om temperement og det kan variere fra optik til optik og objektiv til objektiv.

Når jeg tager produktbilleder til test, plejer jeg at bruge mellem blænde f/6.3 og f/8.0, og så ellers tage en række billeder, hvor fokus ligger forskelligt og så klippe dem sammen i et billedbehandlingsprogram på computeren. Dermed sikrer jeg, at hele motivet er skarpt og veltegnet, hvilket er dejligt, da vi især tager billeder i perspektiv. På samme måde, handler det om at passe på, når man tager portrætfotos. Hvis man har en lav blænde (stor blændeåbning), kan man risikere, billederne bliver uskarpe. Fototeknisk, vil man gerne have fokus på øjnene, og hvis øjnene er uskarpe, kan hele billedet virke uskarpt. Også selvsom resten står relativt klart og tydeligt. Hvis folk bare flytter sig få cm. kan man risikere, at netop øjnene bliver uskarpe, derfor er en stor blænde ofte at foretrække, men som tidligere nævnt, så kan det altså vende når vi kommer over det gyldne punkt. Så det handler om at kende sit udstyr.

Jeg har nu kort gennemgået hvad blænden er for en størrelse, og hvordan den kan bruges. En af de andre vigtige faktorer er brændevidde, eller "zoom". Jeg vil nu kigge lidt nærmere på optikker og deres forskellige egenskaber.

  Dybdeskarphed

Som vi gennemgik i forrige afsnit, kan blænden bruges kreativt. Den styrer ikke alene hvor meget lys der skal komme ind til billedsensoren, men også to andre begreber, der hedder "skarphedsplan" og "dybdeskarphed". Det er faktisk to ord for den samme funktion. De fleste af os kender de her lidt "proffe" billeder, med et skarpt motiv i forgrunden og en sløret baggrund. Vi kender til begrebes "fokus", altså der hvor motivet er skarpt, men et andet vigtigt begreb er hvad man også kalder for "dybdeskarphed". Som navnet måske antyder, så taler vi om hvor dyb skarpheden er i vores billede.



 

Venstre: f/2.8 - læg især mærke til, at kun midten af mønten er i fokus, resten er uskarpt.

Højre: f/32 - nu ser hele mønten ud til at være i fokus, men der er gået lidt skarphed tabt.

Skarphedsplanet, er 100 % parallelt med kameraets film/sensor, og jo mindre blænde (lille f-tal), jo mindre bliver det her skarphedsplan, ved meget lav blænde (lille f-tal) er skarphedsplanet tyndere end et stykke papir. Dermed vil f.eks. et portrætfoto se mærkeligt ud, da f.eks. det ene øje er i fokus og det andet ikke er, blot fordi der er en afstandsforskel på 5 mm i forhold til kameraet. Derfor tager man oftest portrætfotos med en relativt stor blænde og sikrer dermed at motivet (personen) er i fokus. Derfor placerer man også baggrunden et stykke bag motivet, ellers kommer det til at forstyrre lidt. Så her var et lille tip, til dem der ikke rigtig forstår hvorfor "hjemmelavede" portrætfotos kan se lidt kedelige ud. Der skal gerne være omtrendt samme afstand fra baggrund til motiv, som fra motiv til kamera. Det er ikke altid gældende, men så længe man husker på, at der gerne skal være lidt luft bag motivet, kan man som regel få nogle gode skud i kassen.



 

Jeg vil lade det være op til den enkelte at vurdere hvilket der er skarpest...

Som før nævnt, kan billedet blive skarpere og skarpere, kun begrænset af optikkens kvalitet. Men indtil et vis punkt, begynder billedet at blive uskarpt igen. Så selvom man har et ekstremt lysstærkt objektiv på f/1.4, kan det godt ske, at det tegner skarpest omkring f/8.0 - det er lidt forskelligt. Men da de fleste optikker tegner skarpest i midten af deres blændevandring, er det et godt fingerpeg til de fleste andre optikker. f/8.0 er et godt eksempel herpå. Typisk går disse objektiver fra omkring f/3.5 og op til f/22, så dermed må deres vandring gå i:

1.0 1.4 2.0 2.8 (3.5) 4.0 5.6 8.0 11 16 22 32 45

- hvor altså f/8.0 ligger i midten af deres optiske egenskaber. Mit Sigma objektiv, som er brugt til billederne i dette afsnit, går fra f/2.8 og op til f/45, hvilket giver:  

1.0 1.4 2.0 2.8 4.0 5.6 8.0 11 16 22 32 45

- her ligger f/11 altså i midten, så lad os se, om det også er i f/11 at mønten står skarpest. Jeg har valgt fokuspunkt i midten, lige der hvor "2" og "5" mødes. Jeg har kun ændret på blænden og for at beholde lys i motivet, valgt at gå fra ISO 100 til ISO 1600, men man bør ikke kunne se det. Jeg har croppet billederne i 100 % og croppet omkring midten af billedet, netop der hvor mønten burde være i fokus. Kameraet har været monteret stationært. Personligt, så synes jeg, at objektivet tegner skarpest under f/8.0, hvilket jo er lidt imod "teorien". Men nu er det pågældende objektiv heller ikke et zoom-objektiv. Der kan være en Verden til forskel, hvor og hvilke objektiver der tegner skarpest. Mit kit-objetiv til kameraet (et std. 18-55 mm EF-S f/3.5-5.6) producerer nogle rigtigt lækre billeder, ved f/6.3 og 55 mm, og helst gerne omkring ISO 800. Så det handler i bund og grund om at kende sit grej. 

Som man kan se, er der en stor forskel på hvor "langt" vi kan se, og dermed kan blænde og dybdeskarphed anvendes kreativt. Men det er også et spørgsmål om vane, altså hvad vi som mennesker er vant til at se på. Sportsfotos har oftest en lille skarphedsdybde, mens produktbilleder (f.eks. til en reklame af en printer) har en stor skarphedsdybde. Der er også forskellige karakteristika, alt efter hvilket kamera man anvender og hviket optik/objektiv der sidder på. Jo større kameraet fysisk er, jo tydeligere er forskellene i skarphedsplan, end hvis vi f.eks. kigger på et webcam. En god måde at sige det på - og det her er 100 % min helt egen definition - er, at jo mindre linse/objektiv/optik er, jo større skarphedsdybde får man. Det er naturligvis en lidt vag tommelfingerregel, men hvis man husker på, at kun kameraer med "stor" optik, kan lave de "gode" billeder, så bør man ikke blive skuffet over sit kompaktkamera eller webcam. Faktisk, så er kompaktkameraer udemærkede til netop produktfoto på det lille plan, da netop skarphedsdybden er notorisk stor, og man dermed får et motiv med kontrast og skarphed over hele fladen.

Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 01:14:31
Svar/Indlæg:
1762/50
Jeg vidste MED DET SAMME at det var dig. Kæft en omgang god læsning 🙂
Er stadig rigtig glad for at du i tidernes morgen solgte mig dit E-500, selvom jeg godt kunne bruge E-510'eren med IS og LiveView 😛

Super, Klasse!! og se lige tidspunktet 21-02-2008 00:00:00? 🤡


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 08:01:44
Svar/Indlæg:
2335/16
Lige hvad jeg stod og skulle bruge super guide der,ogskrevet så man kan forstå det.


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 09:37:42
Svar/Indlæg:
127/32
Fin oplysende guide. Meget grundtig.

Citat: Jo større blænden er, jo mindre lys lukker vi ind til billedsensoren. For hvert hele blændetrin vi springer op, halverer vi lysmængden til sensoren. Ved blænde 1.0 (også kaldet f/1.0 - hvilket vi kalder det fra nu af), lukker vi al det tilgængelige lys ind. Det er - logisk nok - ikke muligt at lukke mere lys ind til billedsensoren, end der er til rådighed. Der findes dog objektiver der har en blænde mindre en f/1.0 - men de er ekstremt sjældne og vi vil derfor ikke bekymre os mere om dem. Citat slut.

Går der ikke noget galt her. Du skriver:Jo større blænde, jo mindre lys. Det er da lige omvendt.
Jeg tror det ville være en god ide med en præsicerering af at blændeværdien er en brøk, og at f/1 er et større tal end f/16.




hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 10:29:16
Svar/Indlæg:
7263/260
#1 Ja selvfølgelig vidste man da det, hehe!.

Rigtig godt læsestuf, jeg er da blevet klogere må man da sige.
Den er også skrevet så en hver kan forstå det, selv mig 😛

Vidste ikke du havde lidt forfatter gen i dig Allan? d;


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 11:08:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1 + #2 + #3 + #4

Mange tak 🙂

-> #3

Desværre nej. Det kan godt forvirre lidt. Når man siger "stor blænde", kunne man lige så godt sige "blænder meget af", som i "megen afskærmning". Jo mere man blænder noget af, jo mindre lys kommer der ind. Se det på denne måde: Jo stærkere lys, jo mere trækker din pupil sig sammen. Og nej, blændeværdierne er ikke "brøker". De angiver hvor meget man blænder af, jo mere man "blænder ned" (som det rigtig hedder), jo mindre lys kommer der ind. F.eks. har jeg et objektiv der kan gå op til blænde f/92, altså kommer der MEGET lidt lys ind, selvom vi har et stort blændetal. I teorien, kan man jo have et uendelig antal blænde, for så længe vi halverer, ender man aldrig på "0".

Jeg håber det forklarer det lidt. Hvis jeg er kommet til at bytte rundt på det i artiklen, beklager jeg meget 😳


speedii69
 
Superbruger
Tilføjet:
21-02-2008 11:27:02
Svar/Indlæg:
130/21
@NoNig

Det var rigtig god læsning! Tak for en rigtig god artikel. :)


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 15:18:49
Svar/Indlæg:
1058/59
#0 Du skriver rigtig godt... det genopfriskede lidt fra "gamle dage" med et rigtigt analogt spejlreflekskamera, og så mange nye ting 😀

Glæder mig meget til del 2

Skal nok ud og lege lidt en af dagene med konens Nikon D40 😉


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 16:40:35
Svar/Indlæg:
4263/107
#1

Vi kan indstille tidspunkter for hvornår artikler skal frigives. Havde ellers været 1337 hvis han havde ramt 00.00.00 helt tilfældigt 😲 🤣


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 18:28:28
Svar/Indlæg:
127/32
#5

Ikke for at fluekneppe alt for meget, men det er den evige misforståelse når der tales blænde du her gør dig skyldig i.

Blænde er altid udtrykt som brøk, basta.

I fotoverdenen er alt modsat:
- Hvidt bliver sort ( Negativer)
- Blændeåbning f/22 er mindre end f/2.8
- Lukkertiden 1/100 er mindre end 1/50

Mvh,
Henrik Lahnet



#10
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 19:12:05
Svar/Indlæg:
4156/111
#9

Hvis du mener det er fordi tallet 22 er højere end 2.8 er det fordi jo højere blænde tal du har jo mindre linse "pupil" har du! Som jeg har forstået det i hvert fald!

Og Lukkertiden er så en brøk. Ved ikke om du blander dem sammen eller?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 19:36:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6 + #7

Mange tak 😳

-> #8

Jeg er jo 1337 😛

-> #9

Du har ret i begge dele.
1: Ja, det er flueknepperi 😛
2: Den fulde forklaring er:

F-stop er et udtryk af formlen: Blænde = brændevidde (f) / linseelementets diameter.

Hvis vi leger, at vi har et linseelement på 50 mm, og en brændevidde på 50 mm, giver det jo fint mening, at største mulige blændeåbning, vil være 1.0. Alternativt vil det være 100 mm / 50 mm = 2 - altså, er det største mulige blændeåbning = 2.

Det er netop derfor, at objektiver med stor brændevidde og lille blænde (lille f-tal), altid er nogle kæmpe monstre på flere kg og koster omtrendt en bondegård.

Man kan regne omvendt, og finde ud af, hvor stort linseelementet er, ved at vende formlen: f-stop = f / D(iameter) <=> D = f / f-stop. Så hvis vi ved, at brændevidden f.eks. er 400 mm og den har laveste blænde ved f/2.8, så må forreste linseelement være på 143 mm - hvilket jo fint nok giver mening, da de fleste objektiver i denne klasse, har en ydre diameter på omkring 16 cm.

Så jow, du har bestemt ret. Men tallet i sig selv, er ikke en brøk. 2 km, opfattes jo ikke som en brøk, selvom definitionen på en (kilo)meter*, er udtrykt ved en brøk 🙂

* - 1/10.000.000-del af afstanden imellem polerne og ækvator, selvom definitionen i dag er en anden, er mange målestokke defineret ud fra denne gamle formel. Jeg mener, at det - i dag - er defineret ud fra noget med lys og et kulatom, men jeg vil ikke hænges op på det 😳

-> #10

Du har forstået det korrekt, uden så meget omsvøb :yes:


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 19:38:53
Svar/Indlæg:
127/32
#10 Du har forstået det korrekt.

Når du skriver at tallet 22 er højere end 2.8 er det rigtigt. Tallet 22 lukker også mindre lys ind end tallet 2.8.

MEN hvis man skal udtrykker sig korrekt hedder det jo f/2.8 og f/22. Så er tallet f2.8 lige pluselig størst, hvilket også er mere logisk da det jo lukke mest lys ind = største blænde.


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 19:44:44
Svar/Indlæg:
127/32
#11 Du skriver "F-stop er et udtryk af formlen: Blænde = brændevidde (f) / linseelementets diameter"
Hvis det ikke er en brøk så ved jeg godt nok ikke....

Kilometer udtrykkes slet ikke som en brøk, her forstår jeg slet ikke hvad du mener.

Enige bliver vi nok ikke så jeg lader den ligge her. 😛 🙂

I øvrigt syntes jeg stadig din artikel er rigtig god.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 19:49:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Nej nu bliver jeg sgu lidt 😐

Enheden meter, er defineret ud fra en brøk: meter = (1/10.000.000) / afstanden fra polerne til ækvator - det er en brøk. Men derfor siger vi jo ikke: "Der er 10.000x en ti-million'dedel, divideret med afstanden fra polerne til ækvator, mellem vores bopæl og arbejde". Man siger jo "Der er 10 kilometer mellem vores hjem og bopæl".

På samme måde siger man heller ikke, at F-stop er en "brøk", selvom definitionen er således. Men hvis du føler det er nødvendigt, kan jeg da godt smide det i artiklen, hvis der skulle være andre som er i tvivl om hvad f-stop/blænde er. Men artiklen er heller ikke rettet imod "foto-nørderne", som ved alt om det. De behøver jo ikke at læse den. Men mere for at forklare hvad der er hvad, og ikke så meget gå i dybden om hvorfor det er sådan 🙂

Og takker, glæder mig til 2. del kommer op 😉


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 20:02:47
Svar/Indlæg:
127/32
Forskellen er at man ikke skriver meter eller kilometer som en brøk, det gør man derimod med blænden, nemlig f/xx

Det forklares bedre her end jeg er i stand til.
http://www.naturphoto.dk/Fotot...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 20:15:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Det er så netop dér jeg er uenig med dig. For det er jo ikke umiddelbart logisk, hvorfor f/x = 2x f/y - hvis du forstår.

Hvis f er et fast "tal", giver det jo ikke mening, at f/2.8 = 2xf/4.0.

Du kan på ingen mulig normal matematisk måde, forklare, hvorfor f/2.8 er dobbelt så stor som f/4.0.

Om vi skriver "kr. 100,-" eller "100,- kr." ændrer jo ikke på, at der er tale om ethundrede kroner.

Det eneste man skal tænke på er, at blænden er en variabel der kan ændres. Man skal som sådan ikke bekymre sig om hvordan det fungerer, ud over, at jo højere tallet er, jo mindre lys kommer der ind. Præcis som med Ohm. Jo større tal, jo flere ohm, jo mere modstand, jo mindre strøm eller spænding. Det er lige til, og har intet at gøre med en brøk, ud over definitionen på f-stop 🙂

Definitionen stammer fra gamle dage, hvor man kun havde et linseelement i kameraet. Man havde også en fast blænde, fordi, der sad ikke nogle lameller. Blænden var den naturlige begrænsning lagt i objektivet/linsen, som sad på kameraet. Den var defineret ud fra brændevidden (afstanden fra linsen til bagstykket som skulle eksponeres) og linseelementets størrelse.

Det var lidt det jeg forsøgte at forklare med toiletrullen og køkkenrullen. Jo længere "røret"/objektivet er, jo mindre er det hul for enden, hvor lyset kan komme ind. Hvis der er en ækvivalens mellem brændevidde og linseelementets diameter, er det jo klart, at der vil komme alt det lys ind i kameraet, som er til stede, med andre ord, der er f-stop 1, eller som vi kalder det f/1.0.

Hvis nu brændevidden fordobles (altså afstanden fra bagstykke til linseelement fordobles), men vi bibeholder den samme diameter på linseelementet, burde det også være logisk, at vi mister 3/4 af det tilgængelige lys. Du kan jo prøve at regne efter, og se, hvad der skal til, for at det dobbelte af f/1.0 er f/1.4 - det giver jo umiddelbart ikke mening, at det dobbelte af 1.0 er 1.4.

Men netop fordi vi ser det i relief til brændevidde og linseelementets diameter, giver det fint mening. Men det ændrer ikke på, at f-stop-tallet, ikke er en brøk. Definitionen er, men tallet er ikke en brøk. Du kan argumentere for, at 1/250 er en brøk, men vil du så også sige, at 0,004 er en brøk?

Uanset hvordan du skriver det, så er hverken 1.0, f/1.0 eller f-stop 1.0, en brøk. Det er et tal, som man bruger til at fortælle, hvor meget vi blænder op/ned, for at justere lysmængden ind til det billeddannende område (fiml, sensor eller kemisk behandlet plade) 🙂


Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2008 20:28:50
Svar/Indlæg:
127/32


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 20:42:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Du kan smide så mange links efter mig som du har lyst til. Blænden er ikke en brøk 😉


#19
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 21:14:13
Svar/Indlæg:
4156/111
#17

Skole pengene tilbage! En brøk kan kun bestå af tal. f ræpresentere ikke noget tal i sig selv, og derfor er f/2.8 (eks.) ikke nogen brøk!

I dit fine link sammenligner de brøker og f/# for at give "ikke foto kendte" personer noget at forholde sig til. De nævner på intet tidspunkt at det faktisk ER en brøk! Ergo kan du ikke bruge den kilde til at understøtte din påstand. 🙂

#16

Just for the fun of it; 0,004 er en decimalbrøk 🤣


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 21:23:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

"Just for the fun of it; 0,004 er en decimalbrøk" - arh men 😩

😛

Just for the fun of it; en brøk kan godt indeholde bogstaver, eller så er jeg på det forkerte studie 🤣


#21
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 21:41:43
Svar/Indlæg:
4156/111
#20

Please explane? 😲


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 21:54:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

p * V = n * R * T -> det kan man jo flytte rundt med, således der står bogstaver over og under en brøkstreg. Det var mere for at tage pis på dig 😳


#23
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 22:54:49
Svar/Indlæg:
4156/111
#22

Hehe ja okay... Men så angiver du jo også bogstavet en talværdi 😛

Går nok 😳 jeg er vandt til at blive pisset på *HOST* Overbuary *HOST* 🤣


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 22:58:19
Svar/Indlæg:
1762/50
#23 LOL! Tak?? 😛

Det kunne jeg da........ 😲 aldrig.... 🤡 finde....... på! 🤣


#25
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 22:59:18
Svar/Indlæg:
4156/111
#24

Du har givet mig et chock for livet 😛 Jeg går aldrig på toilettet med dig igen 😲 (Ja fællestoilet 😩)


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 23:00:08
Svar/Indlæg:
1762/50
#25 HAHAHAHHAHA!

Ingen nærmere uddybning!!! ❤


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2008 23:05:28
Svar/Indlæg:
23132/740
*wtf*?! 😲

🤣


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2008 17:50:58
Svar/Indlæg:
1317/46
#25
Du kan da sagtens lade en variabel indgå i en brøk, hvis din påstand var korrekt ville f(x)=1/x være forkert, men det er faktisk en funktion som kan tegnes i et koordinatsystem. I eksemplet som NoNig(#22) bruger, er det heller ikke givet du pr. automatik skal smide tal ind for at kunne dividere en af størrelserne igennem.

#25 Hvis du stadigt holder fast i den påstand tror jeg du bliver nødt til at kommer med en kilde.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 15:15:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #28

?!


#30
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2008 20:22:52
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg kan ikke sige andet end TOTALT FED LÆSNING!!!

NoNig du har ordet i din magt og du kan finde ud af forklare tekniske termer så alm folk kan forstå det.

Sådan en artikel var lige det jeg havde brug for 😉


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2008 13:59:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

Jotak, rigtig mange tak 😳


#32
bp
 
Overclocker
Tilføjet:
21-03-2008 20:45:43
Svar/Indlæg:
1/0
Nu vi er ved "flueknepperiet": Brændvidden er afstanden fra billedplanet til objektivets midtpunkt, det er der blænden sidder. Blænden har noget at gøre med blændens størrelse og har ikke noget med linsernes diameter at gøre. 😎


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2008 20:37:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #32

Både og. Der relateres til den oprindelige definition, men du har (delvist) ret, mht. brændevidden. Blænden har i dén grad noget med linseelementernes diameter. Der ligger en teoretisk og teknisk definition bag, som er forklaret længere oppe i denne kommentartråd 🙂