Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ASUS
DK distributør: Rosenmeier

Kortet





Asus Crosshair er designet noget anderledes end de fleste bundkort. Det er ikke så meget farverne, selvom de faktisk giver godt overblik over de forskellige ting på kortet. En mere markant forskel er det store heatpipe-system til køling af chipsettet. Men det, der for alvor gør Crosshairs layout specielt, er de små detaljer rundt omkring, som vi skal se nærmere på



Udvidelsesportene er den første specielle detalje. Fra syd mod nord drejer det sig om 1 PCI-port, 1 PCI-Express x16, 1 PCI, 1 PCI-Express x4, 1 PCI-Express x16 og 1 PCI. Den øverste port er til det indstikskort, som skal bruges til lyden. Som man kan se, er der utrolig lidt plads mellem øverste PCI-port og køleprofilen. Denne øverste port plejer at være til grafikkortet, så et grafikkort med køleprofil på bagsiden kan tit give problemer. Dette problem findes på ingen måde her, da Asus simpelthen har flyttet den øverste PCI-Express x16-port en tak ned, og en PCI-port har taget dens plads. Derudover er der to andre porte mellem de to PCI-Express x16-porte, så der er masser af luft og plads til seriøs køling af to grafikkort i SLI. Den nederste port er godt nok lidt tæt på den sydlige kant af bundkortet, og dermed kabinettet, men jeg tror ikke, det vil give nogen problemer.
Denne alternative placering gør også, at et langt grafikkort under alle omstændigheder befinder sig langt fra RAM-soklerne, så man altid kan komme til dem. Desuden kan det kun være en fordel, at grafikkortet og processoren kommer længere væk fra hinanden, så de ikke varmer hinanden op.

Nederst på kortet har vi en række connectors, 1 Firewire, 1 Floppy og 2 USB2.0. Floppy-portens placering kan give problemer med at få kablet til at række i store kabinetter - men samtidig er placeringen her meget almindelig og (vi) folk med store kabinetter har nok allerede et kabel, der er langt nok. Firewire og USB har fået en ramme ligesom Floppy-porten, så det er nemt at tilslutte de medfølgende brackets.

Herefter er der en power-knap og reset-knap, som er guld værd for en bundkortstester, som ellers normalt er hensat til at kortslutte pwrsw-connectoren med en skruetrækker. Længst mod højre har vi som sædvanligt pront panel connectors, hvor man i dette tilfælde kan tilslutte den smarte Q-Connector, som gør det nemmere at montere bundkortet. Nord for denne finder vi de 6 SATA-porte samlet ét sted, og ovenfor den enlige IDE-port og et 24-pins ATX strømstik. Lige over denne kan man se Clear CMOS, som her er en knap, ikke en jumper. Det er efterhånden et must på et bundkort til overclockere, at denne er en knap, for det gør det meget nemmere at resette bios i et mørkt og trangt kabinet.



Vi skal også lige se på en anden smart detalje i denne ende af kortet. Når maskinen er tændt, lyser en grøn ON-diode, power- og reset-knapperne, og clr-CMOS-knappen. Men når maskinen er slukket, kan man med en knap på I/O-panelet tænde en række blå dioder på bundkortet, som kan hjælpe én med at finde de rigtige stik i et mørkt kabinet. De er placeret langs den sydlige kant af bundkortet, samt omkring SATA-portene og IDE-porten. Jeg undrede mig i første omgang over, at de ikke var placeret omkring PCI- og PCI-Express-portene, men det skyldes selvfølgelig, at strømmen skal være koblet fra, når man piller ved disse, og så ville der alligevel ikke være lys. Alt i alt en meget smart detalje. Men casemoddere kan måske godt ærge sig over, at det blå lys kun findes, når maskinen er slukket - det ser jo ellers ganske godt ud :)



De fire RAM-sokler er farvekodede efter den sædvanlige logik: Hvis man skal have to RAM-blokke til at køre dual channel, skal de sættes i porte af samme farve. Chipset-kølingen er stor, og den kommer rimelig tæt på CPU-socket'en. Det kan måske give problemer med store kølere, men jeg tror nu, de fleste vil kunne være der - der er lidt plads hele vejen rundt, og chipset-køleren er jo ikke så skrøbelig, som hvis komponenterne ikke havde været dækket af den.

Tættest på I/O-panelet ses et 8-pin ATX 12V strømstik, som også kan bruge til 4-pin. Ved siden af denne er der et lille stik til tilslutning af I/O-skjoldet, som på den måde kan blive oplyst.



Og til sidst I/O-portene, der som nævnt i specifikationerne er:

  • 2 stk. PS/2 porte.

  • 1 stk. Optisk S/PDIF port.

  • 1 stk. Coaxial S/PDIF port.

  • 1 stk. LED meddelelsesdisplay.

  • 1 stk. knap til onboard LED.

  • 1 stk. IEEE 1394a port (Firewire).

  • 2 stk. eksterne SATA porte.

  • 2 stk. RJ45 LAN porte.

  • 4 stk. USB2.0 porte.

  • derudover 6 stk. lydstik på kortet til lyden.
  • Ru113
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 00:06:03
    Svar/Indlæg:
    316/65
    Oh mein gott!?

    det er da det første produkt her på siden der har fået tildelt en platinum award..
    det skal da ikke gå stille hen, LAV ET BANNER! ;D, eller, bare lad være ;)



    Illuminati
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 00:29:13
    Svar/Indlæg:
    10398/435
    Det er en pænt høj fsb for et amd board! specielt når det er passivt og uden xtra volt.



    Stensgaard
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 00:50:25
    Svar/Indlæg:
    2620/327
    #1 Woodgnome gav faktisk lige så meget til det forrige AM2-kort fra Asus.



    aigh!
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    22-09-2006 09:30:27
    Svar/Indlæg:
    529/97
    1900 Mhz? What the fuck...Og hvorfor ikke en 1M SuperPI?

    Nogle punkter i testen var jeg ikk helt enig i, men ellers rigtig god test.



    sko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 09:40:26
    Svar/Indlæg:
    1954/464
    # 1900 Mhz er for at ramme fsb grænsen..

    hvis multi var 10 så ville han jo køre 3850 mhz.....

    og det er ikke lige helt sikkert den cpu kan det...så for at ramme fsb grænsen sættes multiplier ned... ;)



    Stensgaard
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 09:41:55
    Svar/Indlæg:
    2620/327
    #4 Den kører 1925 MHz ved overclocking, fordi jeg havde sat multiplieren ned til 5, så det kun var bundkortet, jeg overclockede.

    Hvad angår SuperPI, så har jeg også kørt sådan én, men for alle tre bundkort blev resultatet 34 sekunder (jeg har ikke kørt den moddede udgave med msek på de andre bundkort, så det giver heller ikke mening at gøre det på denne - der skal jo være noget at sammenligne med). Og grafen for disse 3x34 så simpelthen for åndsvag ud, syntes jeg, så jeg sprang over at tage den med. Men hvis folk gerne vil se den, kan jeg da sagtens lægge den ind? Jeg mente bare selv, at den var ligegyldig...



    DEVIL_DK
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 10:23:39
    Svar/Indlæg:
    6531/410
    alt for meget gejl og haløj på det mb imo.

    enig med #6 i at super pi ikke rigtig kan bruges til noget.

    jeg så hellere em masse gamer bench og alm brug resultater.



    Stensgaard
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 10:49:31
    Svar/Indlæg:
    2620/327
    #7 Jeg har generelt skåret lidt ned i antallet af benchmarks, da de egentlig allesammen er ret uinteresante, når man tester AMD-bundkort. På grund af AMDs inbyggede memorycontroller er der ikke rigtig nogen forskel på ydelsen af bundkortene.



    Stensgaard
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 10:51:00
    Svar/Indlæg:
    2620/327
    I øvrigt er det meget fint, at I kommer med kommentarer til testen - vi vil jo gerne vide, hvad der kunne gøres bedre, når vi tester hardware :)



    jAMBAZZ
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 10:58:40
    Svar/Indlæg:
    156/18
    Jeg er stærkt utilfreds med konklusionen! Hvorfor er AMD et naturligt valg når det kommer til en SLI-løsning? Det kan jeg slet ikke se belæg for i denne artikel, og derfor konkluderer jeg at det er tankespin. Diverse sites der har testet Intel chipsets der understøtter SLI har hverken talt om ustabilitet, inkompatibilitet, eller performance degrading i forhold til hvordan SLI kører på AMD chipsets. Jeg prøver ikke at starte en flame, men jeg kan slet ikke se hvorfor AMD er det bedre valg for en SLI bruger! basta! 🙂



    Emillos
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    22-09-2006 11:17:12
    Svar/Indlæg:
    14079/622
    ->#10

    Intels chipsets understøtter ikke SLi.
    Derfor kræver det moddede drivers, hvis man skal køre SLi, på fx 975x og 965p.

    Eneste officielle mulighed hvis man vil køre SLi med Intel, er nVidias nForce4 SLi Intel Edition - et chipset der har høstet mere ris end ros, efter min opfattelse.

    Så indtil nForce5 kommer til s775, må AM2 & nForce5 være det bedste valg til SLi - i hvert fald til entusiasterne/overclockerne. Det er i hvert fald min mening :)



    DEVIL_DK
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 13:44:58
    Svar/Indlæg:
    6531/410
    #11

    intel nvidia 570 er skam udkommet.
    det er bare 590 vi venter på selv om jeg ikke tror det bliver god til ocaf intel.



    Stensgaard
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 14:35:31
    Svar/Indlæg:
    2620/327
    #10 Nej, jeg har heller ikke prøvet at starte en flamewar - jeg har selv tænkt mig at købe Core2 Duo næste gang, så det er ikke fordi, jeg ikke kan lide Intel. Og selvfølgelig er min konklusion subjektiv, men rent tankespind er det nu ikke.
    Ud fra, hvad jeg har læst af anmeldelser, findes der stadig ikke noget rigtig godt bundkort med nForce til Intel. Og jeg har hørt om mange problemer med nForce4 til Intel - så jeg har ikke specielt meget tiltro til nForce Intel Edition, i hvert fald indtil videre. Det er muligt, at nForce5 viser sig at være godt, og at jeg tager fejl.
    Men som tingene ser ud nu, ville jeg ikke anbefale nForce til Intel, hvis nogen af mine venner skulle have en ny maskine til spil. Men i stedet enten et Intel 965/975 bundkort med Core2 Duo eller et nForce5 SLI bundkort med AMD X2.

    Men selvfølgelig har du lov til at være uenig :)



    karaffa
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 14:37:24
    Svar/Indlæg:
    291/87
    Gad nok vide om der er plads til en Amanda køler på den der, ser ikke ud til at der er alt for meget plads omkring cpu socklen, men ellers en god test af en lækkert stykke hardware. Ville da ikke sige nej hvis nogen tilbød mig det!



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 15:18:27
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #1, som Steensgaard siger, så kastede jeg også en Platinum efter Asus M2N32-SLI Deluxe og så er jeg ret sikker på, at B@NG tildelte den første Platinum til Logitech DiNovo. Tror Steensgaards er den 3. Platinum i rækken, så de er ikke såå lette at få fat i :).

    #7 på Intel siden ville jeg være enig med dig, men benchmarks på en AMD platform kan man næsten lige så godt udelade. Eneste tidspunkt de ikke kan udelades med god samvittighed er, hvis der er noget som opfører sig helt ud over det sædvanlige.



    HalfLife2
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    22-09-2006 15:37:51
    Svar/Indlæg:
    659/20
    Det der vækkeur, skal computeren være tændt hele tiden for at bruge det? det er jo ikke alle der smider med penge til elregninger :D

    HL2



    Stensgaard
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-09-2006 16:04:40
    Svar/Indlæg:
    2620/327
    #16 Nej, der skal bare være strøm til computeren. I modsat fald ville der heller ikke være nogen mening med det, så kunne man lige så godt gøre det fra Windows.



    #18
    xt0m
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    23-09-2006 03:05:57
    Svar/Indlæg:
    2587/91
    Jeg tænker lige umiddelbart det samme som #14 - dog ikke Amanda, men i hvert fald deromkring rent fysisk størrelsesmæssigt..

    #0 > Virkelig en meget udførlig test, masser at læse, mange billeder (især BIOS, tak!) - kort sagt ovenud lykkelig herfra ;)

    Venter dog (stadig) på 590 til min E6600 :00



    #19
    OEA
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    23-09-2006 10:26:11
    Svar/Indlæg:
    1711/30
    #0 Rigtig god test , med god gennemgang af de forskellige specifikationer og "ting" Boardet kan, og damn det er en ond OCer :o :00 ;)



    #20
    phg
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    24-09-2006 00:07:04
    Svar/Indlæg:
    1399/43
    #13
    Ud fra, hvad jeg har læst af anmeldelser, findes der stadig ikke noget rigtig godt bundkort med nForce til Intel. Og jeg har hørt om mange problemer med nForce4 til Intel

    det syntes jeg da du skal lade være op til brugerne af disse bundkoret afgøre istedet for bare at gå ud fra hvad en anmelder siger,jeg selv har ikke haft skyggen af problemer med nforce til intel,eller forden sags skyld til amd,så nforce vil altid blive mit førstevalg når det gælder chipset.



    #21
    B@NG
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    24-09-2006 03:17:28
    Svar/Indlæg:
    3640/1231
    #20 > Jeg er ret sikker på at hans læste anmeldelser med nFORCE til Intel er blevet understøttet af brugerne også. Jeg synes bestemt at have set mange tråde og læst mange kommentarer omkring Intel og SLI værende en dårlig løsning.

    Der er altid undtagelser, men jeg synes bestemt der er grundlag for en generalisering her, da det efterhånden er vel kendt at denne kombination ikke er ret god :l

    Og hvis man ikke kan bruge anmeldernes ord til noget, så er vores artikler jo pludselig intet værd ?:( ;)



    Rednalyn2
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    24-09-2006 12:53:23
    Svar/Indlæg:
    558/73
    'Nogen der siger Abit Fatal1ty?



    #23
    teko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    06-10-2006 16:27:55
    Svar/Indlæg:
    873/19
    Det er os rigtig pænt når det bare ligger i kassen i en garage pga. tidsmangel x(



    #24
    k0ch
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    07-12-2006 10:37:27
    Svar/Indlæg:
    160/10
    Kunne jeg godt tænke mig..



    Jan
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    07-01-2007 08:16:35
    Svar/Indlæg:
    1/0
    Ja - en udmærket beskrivelselse af Asus Crosshair. Jeg kunne dog godt tænke mig, at der i testen også var indgået tests af bundkortets Raid funktioner.

    Raid er en feature som betyder en del for mange. Og netop installation af Raid har for mig selv og en af mine venner der også har et Nforce 590 chipset voldt problemer.

    Jeg fik løst mit problem ved en henvisning til nogle drivere fra forrummet på Asus side vedr. motherboardet.

    De officielle drivere på både Asus og Nvidias side er uanvendelige hvis man vil installere Raid. Gang på gang går man i stå i installationen af Raid. Det gjorde jeg i alt fald med mine diske fra Western Digital

    De er dog et driverproblem. De drivere som jeg kører med nu kører Raid fint

    Hvis andre har samme problem - gå da i ind i forrummet på Asus side under "crosshair" . En venlig sjæl har lagt et link ud til nogle drivere der virker.

    Mvh - Jan



    Wise
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-04-2007 15:21:58
    Svar/Indlæg:
    1604/60
    Lækkert bundkort, har det selv og den Platinum er fortjent :)

    Køre mit med en AMD64 x2 4600+ EE og et 2gb OCZ PC8500 SLI kit, så oc er en leg ;)

    Stort Hurra her fra, det er dejligt at der findes bundkort, som vi "Anti intel" kan bruge og lege med 8)