Indledning
Uanset hvordan billedet er taget, vil majoriteten af os se billeder på eller via computeren, hvilket fuldstændig har ændret folks måde at se billeder på. Men før vi begiver os ind en en græsk odyssé, veltilrettelagt med sindrige sceneskift og heftig musik, vil jeg først fortælle lidt om meningen med disse artikler.
Min egen interesse for foto har været der siden jeg var lille. Som barn elsker man eksponering, vi kender jo alle den her "se mig"-naivitet som (desværre) forsvinder jo ældre vi bliver. Mange direkte hader at blive fotograferet, og sker konfrontationen endelig, sker det ofte med anstrengte miner og hadske kommentarer. Som værende en der elsker at tage billeder, kan det til tider gøre ondt, når folk ikke vil lade sig fotografere. Det handler jo - til en vis grænse - om en følelse for situationen. Det er nok ikke til begravelsen man skal opfordre til et fjollebillede, eller til livekoncerten man skal håbe på et gruppebillede nede foran.
Uanset hvordan man fotograferer, hvad man fotograferer eller hvor længe man har interesseret sig for det, håber jeg, at læseren af denne artikel vil opnå en dybere forståelse af hvad det er der sker, når man trykker udløseren i bund. Jeg er ikke "gammel af gårde", når vi snakker foto. Min passion opstod nylig for nogle år siden, og bunder nok mere ud i en interesse for teknikken, frem for kunsten. Ikke desto mindre, så har jeg forsøgt at suge viden til mig, og måske netop dén tilgang har været en af de bedste beslutninger jeg har gjort i lang tid.
Man kan ofte opleve, at folk anbefaler ud fra egne erfaringer, uden skelen til modtagerens behov, kvalifikationer eller ønsker mht. det at fotografere. Det svarer - for mig, lidt til at stille et spørgsmål i øst, og få et svar i nord, syd, vest og alle andre retninger end den man oprindeligt spurgte til. Al den info kan være særdeles informativ, men af og til, vil et lille "ja", "nej" eller sågar "ved ikke" være langt bedre.
Indrømmet, min viden er langt fra skabt på baggrund af mange års erfaring med fotografering på højt plan, men nærstudier af bøger, blade og div. fora på nettet. Derfor skal du - læseren - ej tage mine skrevne ord for gode varer, men derimod se det som en opfordring til at foretage en selvstændig beslutning. Måske, og til dels, baseret på de informationer du måtte få ved at gennemlæse disse sider.
Jeg håber du vil finde artiklen nyttig, og måske anvende den til opslag eller referencer på et senere tidspunkt. Skulle du finde fejl og have forslag til rettelser eller andre emner der kunne belyses, vil jeg på det kraftigste opfordre til at henvende kontakten. Jeg er stadig i gang med at lære, og er altid interesseret i ny viden. Ris, ros, rettelser og forslag er altid velkomne. Så derfor, brug kommentarfunktionen og/eller send en PM med spørgsmål eller forslag.
Tak på forhånd, og lad os så kigge lidt på digitalkameraets historie.
Med venlig hilsen
Allan "NoNig" Meineche
De fleste af os kender til det digitale kamera. Det er et lille stykke forbrugerelektronik som har beriget hverdagen for nogle og forpestet ferien for andre. Det findes efterhånden i et hav af afskygninger, men fælles for dem alle er, at det er muligt for fotografen at se billedet med det samme, og vha. det digitale medie, formidle billederne videre som man lyster. Det være sig en e-mail til venner og familie, et profilbillede på MySpace eller Fjæsbog, sågar et udprintet billede til forevigelse på væggen hos en nær ven eller bekendt. Vi vil, i en artikel over to dele, prøve at forklare lidt om hvad der sker, fra det øjeblik du trykker udløseren ned til billedet ligger i kameraets hukommelse og til du lægger det over på computeren. I første del, vil vi fortælle lidt om det digitale stillbilledes historie og teknikken bag billedet, indtil du lægger det ind på computeren. Sidste del af processen; lagring, gennemgang og redigering vil vi gennemgå i næste del.