Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: n/a
DK distributør: n/a

Egenskaber



De mest brugte egenskaber er klart Full Scene AntiAliasing (Forkortet FSAA) og Anisotrofisk filtrering (Forkortet ANI eller AF) Som vi vil gennemgå her. Vi kigger også kort på Video-egenskaber og dualgraphics (kaldet SLi eller CrossFire)


FSAA


nVidia bruger flere former for antialiasing. Antialiasing er en egenskab der udjævner grimme pixelovergange, fjerner blinkende pixels og får billedopløsningen til at virke væsentligt højere end hvad den egentlig er. Dette gøres kort fortalt ved at lave et meget større billede end det der kan vises på skærmen for derefter at skalere det ned, ved at blænde pixels, til den indstillede opløsning. Der er mange måder at gøre det på, nogle effektive og andre hurtige. De fleste firmaer bruger i dag Multisample pga. det er hurtigst. Det gør nVidia også i de fleste tilfælde, men i nogle tilfælde blander nVidia Multisample sammen med den langsommere men mere effektive Supersampling.

NVidia har følgende metoder ud over den sædvanlige "multisample" antialiasing:

TSAA og TMAA
Q-FSAA
S-FSAA



TSAA og TMAA (Transparency Multisample/Supersample AntiAliasing) er faktisk præcist det samme som ATi's AAA(Adaptiv AntiAliasing) Ideen er meget simpelt at fjerne en af de sidste rester af multisamples svagheder. Nemlig at de ikke kan antialiasere textures(overflader). Dette gør at transperente overflader som vinduer, hegn, gitter osv. ikke får sin portion af FSAA. Det laver TSAA/TMAA om på. TSAA giver klart det flotteste resultat, hvor TMAA giver bedst ydelse. Ydelsesforskellen mellem almindelig FSAA, TSAA og TMAA er dog så lille at jeg kun kan anbefale TSAA.

2x Q-FSAA (Quinqunx FSAA) er noget nVidia har brugt siden Geforce3-tiden. Selve metoden er ikke særlig køn, men til gengæld meget hurtig. udseendet minder i høj grad om 4x FSAA men ydelsen ligger som med 2x. Til gengæld må man leve med et grumset billede, der er bieffekten ved at gøre det så hurtigt. Metoden bruger nemlig kun 2xFSAA som navnet antyder men bruger også sin nabo-pixels til at finde sin farve, hvilket gør at billedet virker lidt rystet og uskarpt, især i lave opløsninger.



S-FSAA(Super Full Scene AntiAliasing) er en teknik der bruges i to tilfælde. Den mest brugte er nok 8xS-FSAA. Den vælges som højeste FSAA-niveau med single grafikkort. S-står for Supersampling og er en teknik hvor billedet fysisk laves større. 4 x Supersampling i en opløsning på 1600x1200 vil svare til at grafikkortet arbejde med 3200x2400 eller 4gange så mange pixels. Multisample arbejder på et meget lavere niveau og er derfor ikke i nærheden af at være så tungt. Men nVidia understøtter ikke højere multisample end 4x. For at nå højere kombinerer man 2xSupersampling med 4x multisampling.. og opnår derved ca. 8xFSAA. Samme metode bruges i SLi (beskrevet længere nede) hvor men bruger samme teknik men fra to grafikkortkort. Her opnår man 8xS-FSAA og 16xS-FSAA





Filtrering


Anistrofisk Filtrering er næsten uundværligt i dag. Har man prøvet det, går man aldrig væk fra det igen. Et 3D-billedes vigtigste egenskab er dybden, men også den mest besværlige for producenterne. Billedet består af mange forskellige overflader(kaldet textures) vejen er f.eks. én, græset en anden, og selv bladet på træet har sin egen overflade. Overfladerne har ofte gigantisk opløsninger, til tider over flere millioner pixels. Hvis hele billedet skulle bestå af så detaljerede overflader ville computeren hurtig bryde sammen. Derfor at det kun det der er forrest i billedet der har høj opløsning. Lidt længere inde i billedet lidt lavere osv. indtil horisonten hvor de måske kun består af en pixel. Problemet her er, at overgangene fra den ene opløsning til anden b liver meget tydelig, og ofte ses som en direkte overgang(oftest veje og vægge). Filtreringen går ind og udjævner disse overgang så de flyder perfekt sammen. Anisotrofisk filtrering er den mest effektive i dag, og alle producenter bruger den.

NVidia har valgt at bruge adaptiv anisotrofisk filtrering. Det går kort fortalt ud på at man kun filtrere de vigtigste vinkler i billedet. F.eks. gulv, loft og vægge. Til gengæld får man en pæn sjat ekstra ydelse ud af det, og forskellen mellem standard-metoden og denne kan være ret svær at se, jo mindre man når ud i ekstremer.



Hos nVidia kan man skifte mellem spil-styret, intet, 2x, 4x, 8x og 16x. 16x gange er klart det flotteste, og allerede ved 4x er det faktisk farvel til de fleste grimme texture-overgange.






Pure Video


Nvidia's modstykke til ATi's AVIVO er Pure-video. Pure Video's vigtigste egenskab er at udnytte grafikchippens enorme regnekraft til at give mere virkelighedstro billeder. Siden de Geforce3-tiden har man med tiden fundet ud af at man kan udnytte chippens avancerede shader-del til at give os flottere TV/video-billeder på skærmen.



nVIDIA's Pure-video er delt op i tre kategorier:

Ultra-smooth Video skal især henvise til kortets evne til at accelerer det der kaldes HDTV. Altså virkeligt højopløsningaf TV, som kan være fra ca. 4gange størrre end DVD op til 16gange alt efter kvalitet. Pure-video kan accelerer følgende formater:H.264, VC-1, WMV, and MPEG-2
At grafikkortet kan afspille filmen, gør at computerens centrale processor bliver aflastet, hvilket gør at man bl.a. vil kunne foretage sig andre tunge ting på maskinen samtidig med at man ser film.

Superb Picture Clarity. Fjerner dobbeltbilleder, giver skarphed og giver ved hjælpe af spatial temporal de-interlacing og inverse telecine som er en form for effektiv antialising der skal fjerne jaggies. Det fænomen hvor pixels bliver tydelige og generende.

Precise, vivid colors. Giver perfekt lysstyrke og mulighed for farve-temperaturændringer (varme /kølige farver) selv op i de højeste native HD-opløsninger som 1920x1080 gennem Component, DVI eller HDMI-stik.

Geforce7900, 7800 og 7600 understøtter alle Pure-video-egenskaber, men der kan læses mere om emnet her hos nvidia.
http://www.nvidia.com/page/purevideo.html





SLi


Flere af nVidia's grafikkort kan fungere i det man kalder SLi, SLi er en egenskab hvor man sammensætter 2 eller flere grafikchips kræfter til et billede . SLi kræver dog at man har et bundkort der understøtter SLi. SLi ses i dag i mindst 4former:



I den mest normale version bruger man 2 identiske grafikkort (Geforce6600GT eller Geforce7600 eller højere) Disse sættes i et SLi-bundkort med understøttelse for 2 grafikkort, og forbindes med en SLi-connector.

I den anden version kan man bruge alle Geforce6600-kort og alle Geforce7600 og opefter. Den fungerer på præcis sammen måde som ovenstående. Men her behøver man ikke SLi-connectoren. Nogle Geforcekort især i 6600-serien har ikke mulighed for at få monteret connectoren. Ydelsen falder dog en del, men det kan altså lade sig gøre.



Så er der SLi-modellen hvor man har 2 chips på ét grafikkort. Her har man stadig brug for at SLi-bundkort, men man behøver kun et stik til grafikkortet. De to chips vil arbejde sammen på samme måde som i den første løsning. Man vil også kunne SLi med 2 grafikkort med 2 chips efter den anden løsning. Men her kræves nogle Specielle bundkort og oftest de dyreste SLi-bundkort på markedet.

Den sidste og nyeste er Quad-SLi. Her har man brug for et sæt specielle Quad-SLi-grafikkort. Disse grafikkort kan bruges i hvilket som helst SLi-bundkort, og kombineres på tværs med 2 SLi-connectore og fire grafikkort på to PCI-e-express-stik.

Brugen af 2 grafikkort kan udnyttes på flere måder. Oftest vælger spillene selv den mest optimale løsning, men ikke alle spil kan udnytte SLi. Hvis det skal udnyttes kan man vælge 8x eller 16xS-FSAA og de to grafikkort vil kombinere deres FSAA sammen. Ellers læs mere om det i S-FSAA.
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2006 20:22:56
Svar/Indlæg:
2587/91
Nice review 8) Hva er det for et DFI board du har brugt som testbænk?



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
26-03-2006 20:24:20
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er da meget pænt...

:P;)

Ej, rigtig fedt kort.. Geforce7900 er alt for nice - god ydelse og lavt strømforbrug. Det er bare ærgeligt at nVidia ikke tager sig sammen og laver en anstændig stockkøler til 7900gt..



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2006 20:30:06
Svar/Indlæg:
6899/119
Personligt er jeg lidt skuffet over testen.

Jeg synes ikke det er nok bare at teste i Quake 4, NFSU 2 og det andet spil der, som jeg knapt nok kender.

udover det, så er det IMO ikke helt fair når 7900GTX i mine øjne bliver skamrost frem for X1900XTX gang på gang, for hvis man kigger på ydelsen IRL, så er kortene lige. Fuldstændigt lige.



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2006 20:56:24
Svar/Indlæg:
3532/303
#3 Lige med et bedre setup til atis fordel ? Derudover har nvidia en bedre køler som er støjsvag hvilket er ret meget modsat af ati. At strømforbrug så også er blevet lavere kan da også kun roses, jeg synes det er fortjent. nVidia har føretrøjen på og det har de også kæmpet for.
Mvh. Rage



MADZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2006 21:02:16
Svar/Indlæg:
2602/173
MUhauhau :D mit 7900GT nakker det kort :D!



Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2006 21:29:36
Svar/Indlæg:
2072/117
Det er jo det kort som jeg snart ejer :D

Og vinder ;)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
26-03-2006 21:51:24
Svar/Indlæg:
7881/1165
#1: har jeg virkeligt glemt at skrive det.... RDX200 :r (faktisk første gang at det bare virker, har generelt været ustabilt)
Har netop hørt at der måske er indkompatibilitet mellem ASUS og BFG pga. at deres OC på grafikkortet konflikter. Men prøver at finde ud af mere. :)



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2006 22:05:13
Svar/Indlæg:
1888/560
#3 der testes i Quake 4, NFSU2, GLExcess, CodeCreatures, X3 og 3DMark 03/05/06.

Umiddelbart kan man da godt sige, at det ville være rart med nogle flere spiltests, men det er en gammel diskussion som vi har haft mange, mange gange...

Sagen handler mest om, at vi ikke ejer spillene og man ikke bare lige smider en test i et par ekstra spil ind. Det tager trods alt lidt tid at tilrettelægge det ordentligt og personligt synes jeg det er fair, hvis man blot får en repræsentativt test af hvad kortene kan - hvilket jeg synes ovennævnte programmer og spil klarer til fulde.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
26-03-2006 22:17:13
Svar/Indlæg:
7881/1165
hehe... og for at gøre sagen værre.... er der ca. 100% flere der kigger 3Dmark-siden end siden med NFSU2 :e
Eller hvor skræmmende det end lyder, men det er nu virkeligheden... Folk kigger side 1 og 2... tjekker 3Dmark og læser konklusionen :)



SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2006 22:18:02
Svar/Indlæg:
3011/103
Et Asus 7900GTX kan faktisk erhverves for ca. 3800kr, så hvis det kommer til at koste ca. 5000kr, er der alligevel 1200kr til forskel, og det taler ikke til fordel for kortet.

7900-serien er under alle omstændigheder super billige i forhold til ydelsen, hvilket er lækkert for os som forbrugere :)



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
27-03-2006 09:41:56
Svar/Indlæg:
4295/306
Kanon at se en køler der ikke støjer!

Men det er stadig et meget dyrt kort som få har råd til.

Det store spørgsmål (for mig) er hvor højt man kan nå med et 7900GT + Zalman køler (den nye VF900). Hvis man kan nå op i nærheden af GTX hastigheder vil det være det absolut bedste køb til en pris omkring 3K (inkl. køler). :p



Kenzoo
 
Overclocker
Tilføjet:
29-03-2006 21:23:46
Svar/Indlæg:
10/1
Hej!

Ingen tvivl om at kortet er lækkert, man må sige at Nvidias markedsføring har genial, først kommer man med 7800 kortet som levere en ydelse næsten det dobbelte i forhold til 6800 kortet sælger det nye kort i 3 måneder.

Fremkommer så med et endnu bedre kort, 7900 resultatet er at der er stor aktivitet på QXL /Den blå avis med salg af 7800 kort.

Det meste interessant er at ingen af kortene understøtter Direct 10 som er en del af Windows Wista som vil løfte grafikken til andre højder, altså skal vi så skifte kort endnu gang.

Den store køler giver problemer den spærre for slots på kortet.

Hvorfor købe så dyrt et kort, det virker absurd, 7900 GT udgaven virker mere interessant som et overgangs kort.

Hvis man ser på mængden af ram 512 Mb, ja så var 256 Mb ram end rigeligt før i tiden, nu har high end kortet som standart 512 Mb.

Kunne man godt får den tanke at 1024Mb ram på grafikkortet og en Core på en gigabyte så virker så absurd endda hvis Windows Wista skal være grafisk tungt.


Mv.




DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2006 21:36:37
Svar/Indlæg:
6531/410
jeg har stadig ikke fattet at folk kan sige 1900xtx er et fedt kort

det støjer
bruger mere strøm men barsebæk kan levere
det larmer.

og det yder godt men , er stortset lige så hurtig som 7900gtx
som imo er det bedst ydene/stille kort lavet til dato