Testbænkens specifikationer
| Model | Hastighed/Driver |
Processor | AMD Athlon64 4000+ | 2400Mhz 1MB cache |
Ram | Gskill PC3200 cas2 | 2x512MB DDR400 |
Bundkort | ASUS A8R-MVP (ATi Express200/ULi M1575) | 1Ghz HT-bus |
Grafikkort | BFG GF7300GS | Forceware 84.21 |
Sammenligning | Geforce6600GT | Forceware 83.40 |
| Gecube X1600pro | Catalyst beta 06.02 |
| Gecube X1300 | Catalyst beta 06.02 |
Der er kommet ny test-computer til. Derfor er vi ret fattige på test-resultater fra konkurrerende grafikkort. Jeg har gjort alt hvad er muligt for at finde noget tilsvarende, og har bl.a. været nød til at rive mit eget 6600GT ud af min computer for at teste det igennem. Når vi får flere grafikkort gennem test-computeren vil vi også have mere reelle konkurrenter at sætte op mod grafikkortene. Resultaterne med Geforce7600 og 7900 er desuden lavet på et DFI-kort da bios'n på A8R-MVP ikke understøttede de nye nVIDIA-grafikkort.
Quake4
Quake 4 er det nyeste spil bygget over DOOM3-enginen. Dvs. at spillet baserer sig på DOOM3, men har fået tilføjet lidt ekstra krævende grafik. Quake 4 er nok et af de mest populære spil i dag. Det der især kendetegner dette spil er de meget detaljerede og krævende figurer samt de flotte og avancerede lys- og skygge-effekter. Der bliver testet i Medium-detaljer og Ultra-high. Medium detaljer er til grafikkort med 128MB og Ultra high er til grafikkort med 512MB ram. Ram betyder altså meget for Quake4 hvilket vi også ser nærmere på i testen.
Hvis jeg skulle udpege en test hvor jeg havde håbet, at se 7300GS dele lussinger ud i, så var det denne. Men vi ser tydeligt at dette kort er low-end, og selv X1600pro lægger sig med en pæn margin ned til 7300GS. Dog må X1300 se sig gevaldig slået, men husk at dette X1300 er med 64bit ram. De fleste X1300-kort har 128bit hvilket kan give en del højere ydelse.
I Ultra-details er billedet lidt det samme. Generelt hurtigere end X1300, men slet ikke i nærheden af X1600pro, og slet ikke 6600GT. Her havde jeg nok håbet på lidt mere.